Profil absolventa
Doba studia 2 roky, celkem 16 víkendů (vždy sobota a neděle), 8 víkendů za školní rok.
Obor je určen pro všechny, kteří se zajímají o přírodní medicínu. Přírodní medicína existovala vedle oficiální medicíny od pradávna, a proto je cílem dvouletého oboru Poradce v oblasti přírodní medicíny propojit klasickou medicínu s medicínou přírodní. Poradce obdrží znalosti z klasické a přírodní medicíny, takže bude umět na základě získaných vědomostí podpořit léčbu pomocí přírodních produktů a terapií a tím podpořit hojivý proces a snížit dopad nežádoucích účinků klasické léčby. Cílem je seznámit se s výhodami a eventuálními riziky jednotlivých terapeutických postupů, student by měl získat základní přehled o jednotlivých léčebných metodách tak, aby dokázal v případě řešení zdravotního problému zvolit nejvhodnější kombinaci technik, které povedou k maximálnímu efektu podpory zdraví. Poradce umí nabídnout i vhodné přístupy vedoucí k prevenci onemocnění.
Absolvent dostává certifikát o absolvování oboru pod záštitou Školy celostní a přírodní medicíny KAMATÉ.
Cena studia: 1. školní rok 14 000 Kč, 2. školní rok 14 000 Kč.
Cena studia – viz ceník Školy Kamaté.
Rozvrh hodin
sobota 9-17 hodin, neděle 9-16 hodin
1. a zároveň 2. ročník 2024/2025
datum | víkend | předmět | vyučující | |
28.9.2024 | 1 | sobota | Psychologie (komunikace, poradenství) | Mgr. MgA. Lucie Essenza |
29.9.2024 | 1 | neděle | Psychologie (komunikace, poradenství) | Mgr. MgA. Lucie Essenza |
2.11.2024 | 2 | sobota | Byliny a jejich účinky ve fytoterapii a homeopatii na tělo i psyché | Mgr. Kateřina Vlášková |
3.11.2024 | 2 | neděle | Byliny a jejich účinky ve fytoterapii a homeopatii na tělo i psyché | Mgr. Kateřina Vlášková |
30.11.2024 | 3 | sobota | somatologie | Mgr. Renata Jonášová |
1.12.2024 | 3 | neděle | somatologie | Mgr. Renata Jonášová |
11.1.2025 | 4 | sobota | patologie | Mgr. Jana Vodáková |
12.1.2025 | 4 | neděle | patologie | Mgr. Jana Vodáková |
25.1.2025 | 5 | sobota | Diagnostické metody, první pomoc | Mgr. Jana Vodáková |
26.1.2025 | 5 | neděle | biochemie | Mgr. Markéta Večeřová |
1.3.2025 | 6 | sobota | Výživa a prevence a podpora zdraví | PhDr. Tomáš Ulč, DiS. |
2.3.2025 | 6 | neděle | Výživa a prevence a podpora zdraví | PhDr. Tomáš Ulč, DiS. |
22.3.2025 | 7 | sobota | Fyzioterapie nejčastějších funkčních potíží v populaci | Mgr. Zuzana Fenclová |
23.3.2025 | 7 | neděle | Biorezonanční terapie | Ing. Bc. Jana Mašková |
12.4.2025 | 8 | sobota | Zdraví je pro nás vším | Ing. Jarmila Mandžuková |
13.4.2025 | 8 | neděle | Zdraví je pro nás vším | Ing. Jarmila Mandžuková |
2. ročník 2025/2026
víkend | předmět | vyučující | |
1 | sobota | Netradiční způsoby léčby (urinoterapie, atd.) | Rajisa Puchovska (léčitelka Lorka) |
1 | neděle | Netradiční způsoby léčby | Rajisa Puchovska (léčitelka Lorka) |
2 | sobota | Reflexní terapie | Emílie Špačková |
2 | neděle | Reflexní terapie | Emílie Špačková |
3 | sobota | Ájurvéda | Petr Pleticha |
3 | neděle | Ájurvéda | Petr Pleticha |
4 | sobota | Fytoterapie (Léčivé stromy a keře) | Ivana Tischlerová |
4 | neděle | Fytoterapie (Imunologie a prevence z pohledu fytoterapie) | Ivana Tischlerová |
5 | sobota | Bachovy esence | Helena Černá |
5 | neděle | aromaterapie | Helena Černá |
6 | sobota | šiacu | Vladimíra Naušová |
6 | neděle | Šiacu | Vladimíra Naušová |
7 | sobota | Přírodní zahrady a pěstování bylin | Ing. Marcela Kubíková |
7 | neděle | „Jarní probuzení“ cestou přírodní medicíny | Mgr. Kateřina Vlášková |
8 | sobota | Tradiční čínská medicína | Vendulka Sukéníková |
8 | neděle | Tradiční čínská medicína | Vendulka Sukéníková |
Sobota 9 – 17 hodin, neděle 9 – 16 hodin
Školní rok 2025/2026
datum | víkend | předmět | vyučující | |
---|---|---|---|---|
11.10.2025 | 1 | sobota | Muzikoterapie | Vlaďka Jestřábová |
12.10.2025 | 1 | neděle | Tělové svíce | Vlaďka Jestřábová |
1.11.2025 | 2 | sobota | Grafologie jako prostředek porozumění a komunikace I. | PhDr. Eliška Halaszová |
2.11.2025 | 2 | neděle | Grafologie jako prostředek porozumění a komunikace I. | PhDr. Eliška Halaszová |
29.11.2025 | 3 | sobota | Grafologie jako prostředek porozumění a komunikace II. | PhDr. Eliška Halaszová |
30.11.2025 | 3 | neděle | Grafologie jako prostředek porozumění a komunikace II. | PhDr. Eliška Halaszová |
10.1.2026 | 4 | sobota | Ájurvéda | Petr Pleticha |
11.1.2026 | 4 | neděle | Ájurvéda | Petr Pleticha |
7.2.2026 | 5 | sobota | Přírodní zahrady a léčebná pomologie | Ing. Marcela Peroutková Kubíková |
8.2.2026 | 5 | neděle | Půda nebo substrát – pěstování bylin | Ing. Marcela Peroutková Kubíková |
28.2.2026 | 6 | sobota | Tradiční čínská medicína | Mgr. Anna Tresčáková |
1.3.2026 | 6 | neděle | Tradiční čínská medicína | Mgr. Anna Tresčáková |
21.3.2026 | 7 | sobota | Bachovy esence | Helena Černá |
22.3.2026 | 7 | neděle | aromaterapie | Helena Černá |
18.4.2026 | 8 | sobota | Fytoterapie (Léčivé stromy a keře) | Ivana Tischlerová |
19.4.2026 | 8 | neděle | Fytoterapie (Imunologie a prevence z pohledu fytoterapie) | Ivana Tischlerová |
Školní rok 2026/2027
víkend | předmět | vyučující | |
---|---|---|---|
1 | sobota | Výživa v nemoci | PhDr. Tomáš Ulč, DiS., MUDr. Markéta Kastnerová |
1 | neděle | Výživa v nemoci | PhDr. Tomáš Ulč, DiS., MUDr. Markéta Kastnerová |
2 | sobota | Oligonutriční medicína | PhDr. Tomáš Ulč, DiS., MUDr. Markéta Kastnerová |
2 | neděle | Oligonutriční medicína | PhDr. Tomáš Ulč, DiS., MUDr. Markéta Kastnerová |
3 | sobota | somatologie | Mgr. Renata Jonášová |
3 | neděle | somatologie | Mgr. Renata Jonášová |
4 | sobota | patologie | Mgr. Jana Vodáková |
4 | neděle | patologie | Mgr. Jana Vodáková |
5 | sobota | psychologie | Mgr. et Mg.A. Lucie Essenza |
5 | neděle | psychologie | Mgr. et Mg.A. Lucie Essenza |
6 | sobota | Diagnostické metody, první pomoc | Mgr. Jana Vodáková |
6 | neděle | biochemie | Mgr. Markéta Večeřová |
7 | sobota | Fyzioterapie nejčastějších funkčních potíží v populaci | Mgr. Zuzana Fenclová |
7 | neděle | Biorezonanční terapie | Ing. Bc. Jana Mašková |
8 | sobota | Výživa a prevence a podpora zdraví | PhDr. Tomáš Ulč, DiS. |
8 | neděle | Výživa a prevence a podpora zdraví | PhDr. Tomáš Ulč, DiS. |
Programová náplň
Ájurvéda
Ze starověkých indických véd vychází ájurvéda (překládá se jako věda o životě), která je klíčem k pochopení života a světa. Je to komplexní systém počínající filosofií daršan a vznikem života, přes pochopení pančmahabhút (základních prvků), tridóš a trigun (základních principů), dhátu (tělesných tkání) a psychologie po celkovou léčbu zahrnující diagnostiku a nápravu pomocí změny životního stylu a stravování, pranajám (dechových technik), jógy a pančkarmy (léčebných procedur). Jednodenní přednáška bude obsahovat vysvětlení základních konceptů a pilířů ájurvédy a dinačarja (ájurvédské rady do každodenniho života).
Vyučuje: Petr Pleticha
Aromaterapie
- historie a současnost
- aromaterapie v rovině fyzické, psychické, spirituální
- éterické oleje – pojmy, získávání, nákup, skladování, bezpečnost
- rostlinné oleje v aromaterapii – význam, výběr
- využití aromaterapie v běžném životě ( masáže, koupele, inhalace, kosmetika…)
- aromalékárnička (děti, sport, domácnost, pracovní prostředí, cestování… )
Vyučuje: Helena Černá
Bachovy esence
- představení principu všech metody a jejího působení
- druhy Bachových esencí
- indikace jednotlivých Bachových esencí
- seznámení s praktickými příklady harmonizace psychiky a zlepšení kvality života k celistvé osobnosti (odstranění emocionální bolesti, strachů, blokujících mechanismů aj.)
Vyučuje: Helena Černá
Biochemie
- struktura a metabolická přeměna cukrů, tuků, bílkovin
- genetická informace, nukleové kyseliny
- základní enzymy, jejich funkce, biologický význam
- tělesné tekutiny, ionty, acidobazická rovnováha
- základní běžné a patologické biochemické procesy
- základy biochemie hormonálního systému, jater a pankreatu, ledvin a kardiovaskulárního systému, svalů, skeletu
- hodnoty základních ukazatelů v krvi
Vyučuje: Mgr. Markéta Večeřová
Biorezonance
- objevy, historie, principy
- rezonance, frekvence
- detoxikační a harmonizační postupy
Vyučuje: Ing. Bc. Jana Mašková
Byliny a jejich účinky ve fytoterapii a homeopatii
- základní seznámení se zásadami a principy ve fytoterapii a v homeopatii
- využití konkrétních bylin ve fytoterapii z hlediska obsahových a účinných látek
- využití konkrétních bylin v homeopatii
- sestavení základní homeopatické lékárničky
- praktické rady
Vyučuje: Mgr. Kateřina Vlášková
Diagnostické metody moderní medicíny, první pomoc
- základy používaných vyšetřovacích postupů moderní medicíny (anamnéza, CT, EEG, EMG, EKG, rtg, sonografie, mamografie, scintigrafie, magnetická rezonance, biochemická vyšetření)
- diagnostické možnosti, rizika jejich používání
Vyučuje: Mgr. Renata Jonášová, Mgr. Jana Vodáková
Fyzioterapie nejčastějších funkčních potíží v populaci
- Bolesti zad – krční i bederní páteře
- Bolesti nosných kloubů-kyčlí, kolen, ramen.
- Úrazy – podvrtnutí kotníků, zlomeniny zápěstí, prstů
- Praktická část – cvičení ke stabilizaci kloubů resp.celého těla, aktivace hlubokého stabilizačního systému, kompenzační (protahovací) cvičení na nejčastější zkrácené svalové skupiny. Aktivace funkčního chodidla.
- Ukázka tejpování jako prevence úrazů v rekreačním sportu
Vyučuje: Mgr. Zuzana Fenclová
Grafologie a její význam ve vztahu k rozvoji osobnosti
Motto: ,,Nejtěžší ztráta, to je ztráta vlastního Já…“ ( C. Mc Cullersová)
Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi. Grafologie jako vědní disciplína má význam v osobní i pracovní rovině. V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti. V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti. Zaměstnavateli – zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou empatii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce. Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem.
Cílem grafologie je poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti, sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí, zvýšení sebevědomí a sebedůvěry, možnosti osobnosti, zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností, pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání.
Seminář grafologie je rozdělen do dvou výukových víkendových bloků:
Grafologie – písmo promlouvá – I.
Kurz frekventanty naučí základy rozboru písma. Grafologie je diagnostickou metodou, která k analýze písma používá znalosti z psychologie osobnosti, díky kterým lze nahlížet pod povrch psaného textu a zjistit více o sobě i o svém okolí. Kurz grafologie je vhodný pro rozšíření „vlastních obzorů“, ale také praktickým pomocníkem například pro manažery, personalisty, ale nejen pro ně.
Program
- Grafologie jako psychologická disciplína, z čeho vychází a k čemu ji lze využít?
- Poznatky z historie grafologie
- Základní pravidla rozboru rukopisu
- Symbolika plochy – rozložení textu na papíře a jeho význam
- Komplexní dojmové znaky v písmu
- Měřitelné a popsatelné znaky v písmu
- Baumtest – interpretace kresby stromu a co nám řekne o jejím autorovi
- Práce s rukopisem – náčrt osobnosti – dominantní znaky
- Diskuse
Cíle
- Seznámení s grafologickou terminologií
- Naučit účastníky orientovat se v jednotlivých grafologických znacích
- Procvičování získaných znalosti na ukázkových rukopisech
Grafologie – písmo promlouvá – II.
Rukopis „vypráví“ příběh o nás samotných, jak jsme emocionálně schopni zvládat stresové situace, jak uvažujeme, myslíme, hodnotíme jak sebe, tak jaký vztah máme k druhým, zda jsme „týmoví hráči“, anebo dáváme přednost individuálnímu přístupu k řešení problémů.
Písmo je staré více jak pět tisíc let, vždy bylo ceněno jako stupeň vyššího vzdělání. I když, v současné době se více používají k písemné komunikaci počítače či mobily, přesto ručně psané písmo má stále svůj význam. Každá myšlenka, ale i nálada pisatele se promítá do způsobu psaní písmen, a proto lze písmo chápat jako „mozkopis“.
Kurz „Grafologie – písmo promlouvá – II. navazuje na kurz Grafologie – písmo promlouvá I. Frekventanti rozborem jednotlivých částí struktury osobnosti získají ucelený pohled na pisatele rukopisu. Rozbor kresby dvou lidských postav – muže a ženy tento pohled dokresluje.
Kurz je určen pro všechny, kdo mají zájem dozvědět se více o sobě i druhých. Manažeři a personalisté objeví, jaké znaky je mají v písmu zaměstnanců nejvíce zajímat a žadatelé o práci zjistí, proč po nich někdy firmy chtějí ručně psaný motivační dopis.
Program
- Povahové rysy pisatele rukopisu – Struktura osobnosti v písmu (vitalita, racionalita, emocionalita, temperament, dynamika, vůle, sociabilita, sebepojetí, morální vlastnosti)
- Analýza podpisu
- Kresba dvou lidských postav – muže a ženy
- Závěrečná analýza ručně psaného písma – poznání nejen silných a slabých stránek pisatele
- Diskuse
Cíle
- Co a jak hledat v rukopise – rozšíření již získaných vědomostí
- Procvičování získaných znalosti na dalších ukázkových rukopisech – co jsme schopni vyčíst z ručně psaného písma a kreseb
Vyučuje: PhDr. Eliška Halaszová
Imunologie a prevence onemocnění z pohledu fytoterapie
- Imunologie – základní principy funkce imunitního systému (klasická imunologie, klinická imunologie, vývojová imunologie, ekoimunologie, imunoterapie)
- Epigenetika
- Lifestyle neboli zásady zdravého životního stylu
- Prevence onemocnění (nutriční výživa mikro a makro, fototerapie, pohybová terapie a meditace, spánková hygiena, sebepéče a další)
- Fytoterapie a imunologie
- Byliny ovlivňující imunitní systém, základní tipy a doporučení pro praxi
- bylinná antibiotika a antivirotika
Vyučuje: Ivana Tischlerová
Léčivé stromy a keře
- léčivé stromy a keře
- poznávání, sběr, využití, botanika
Vyučuje: Ivana Tischlerová
Muzikoterapie
Muzikoterapie 1
- Úvod do muzikoterapie
- Seznámení s MT nástroji
- Hudební dialogy – sebepoznání skrze hudební nástroje
- Rozdíly mezi hudební výchovou a muzikoterapií
- Hry v rolích a tanec – emoce ve spojení s hudbou
- Jak jednoduše a bezpečně zapojit svůj hlas – základy zpěvu
- Co je to zvuk – práce s vibrací tibetských mís
- Hudební dramatizace – živly v hudbě
Muzikoterapie 2
- Význam hudby v životě – působení hudby v prenatálním období, dětství, dospívání a dospělosti
- Práce s rytmy – základy rytmiky, hry s dynamikou, tempy
- Jak zvládnout intonaci
- Práce s písní
- Pohyb a živá hudební improvizace
- Relaxace s živou hudbou
Vyučuje: Vlaďka Jestřábová
Oligonutriční medicína
Oligonutriční medicína je obor celostní medicíny zaměřený na vliv mikronutrientů na zdraví člověka. Mikronutrienty zahrnují vitaminy, minerály, stopové prvky a další bioaktivní látky, které jsou nezbytné pro správné fungování organismu, ačkoliv jsou potřeba ve velmi malých množstvích. Oligonutriční medicína je založena na vědeckých poznatcích a klinických zkušenostech. Její cílem je podpora zdraví, prevence nemocí a zlepšení kvality života prostřednictvím optimalizace příjmu a využití mikronutrientů.
Mezi klíčové aspekty oligonutriční medicíny patří:
- Diagnostika nedostatků: Identifikuje nedostatky mikronutrientů v těle, které mohou vést k různým zdravotním problémům, například únavě, oslabené imunitě nebo chronickým onemocněním.
- Léčba a prevence: Pomáhá obnovit rovnováhu mikronutrientů prostřednictvím úpravy stravy, suplementace nebo jiných terapeutických přístupů. Prevence nemocí prostřednictvím optimalizace výživy.
- Personalizovaný přístup: Zaměřuje se na individuální potřeby pacienta, přičemž bere v úvahu faktory jako věk, pohlaví, genetiku, životní styl nebo zdravotní stav.
- Vliv na celkové zdraví: Mikronutrienty ovlivňují funkce metabolismu, imunitního systému, hormonální rovnováhy i duševního zdraví.
- Celostní přístup: Integruje oligonutriční terapii s dalšími přístupy přírodní a celostní medicíny pro dosažení komplexního efektu.
Obsah přednášky:
- Úvod do oligonutriční medicíny
Definice a základní principy.
Historický vývoj a vědecký základ.
Význam pro celostní medicínu. - Role mikronutrientů v těle
Esenciální živiny: vitaminy, minerály a stopové prvky.
Mikronutrienty a jejich vliv na metabolismus.
Deficience a jejich zdravotní důsledky. - Diagnostika v oligonutriční medicíně
Identifikace nedostatku mikronutrientů: laboratorní testy a symptomy.
Role genetických testů a epigenetiky.
Personalizovaný přístup ke zdraví. - Aplikace oligonutriční medicíny v praxi
Léčba chronických onemocnění (např. únavový syndrom, autoimunitní nemoci).
Podpora imunity a prevence nemocí.
Mikronutrienty a jejich vliv na duševní zdraví. - Výživa a suplementace
Potravinové zdroje mikronutrientů.
Doplňky stravy: kdy a jak je používat.
Rizika předávkování a interakce s léky. - Integrace do celostní medicíny
Kombinace s dalšími terapeutickými přístupy.
Význam prevence a edukace pacientů. - Diskuse a otázky
Otevřený prostor pro dotazy účastníků.
Sdílení zkušeností a doporučení.
Vyučuje: PaedDr. Tomáš Ulč, Ph.D., MUDr. Ing. Mgr. Markéta Kastnerová, Ph.D., Iva Dvorská, DiS.
Patologie
- infekční a neinfekční příčiny patologických stavů
- informace o změněných funkcích poškozeného orgánu a organizmu
- základní onemocnění jednotlivých orgánů a orgánových soustav
- podmínky pro vznik patologických procesů a jak jim předcházet
- rozdíl mezi zdravím a nemocí, funkce zdravé a poškozené buňky, tkáně, orgánu
Vyučuje: Mgr. Jana Vodáková
Prevence a podpora zdraví
- druhy prevence
- základní rizikové a preventivní faktory
- zdraví a jeho determinanty
- funkce imunitního a lymfatického systému v našem těle
- nejčastější příčiny úmrtnosti v ČR
- základní civilizační onemocnění (rizikové faktory, klinický obraz, možnosti prevence)
Přírodní zahrady, pěstování a sběr léčivých rostlin
Pěstování a sběr léčivých rostlin
- Současná situace produkce léčivých rostlin.
- Růst, vývoj a variabilita léčivých rostlin.
- Ovlivnění kvality léčivých rostlin.
- Faktory působící na stanovišti a jejich význam pro výnos a kvalitu léčivých rostlin.
- Vliv světla a tepla na růst, vývoj a kvalitu léčivých rostlin.
- Vliv vlhkosti, srážek, nadmořské výšky na růst, vývoj a kvalitu léčivých rostlin.
- Půda, její vlastnosti, význam organické složky půdní. Typy půd.
- Obecné zásady min. výživy. Význam některých makro a mikro prvků v produkci obsahových látek.
- Osivo, úprava osiva. Výsev. Výsadba.
- Sklizeň a posklizňová úprava léčivých rostlin.
- Sušení, uchovávání, zpracování drog (zásady, dokumentace, postupy).
- Poruchy a choroby léčivých rostlin, možnosti jejich eliminace. Nové směry získávání ochranných prostředků z přírodních zdrojů.
- Šlechtění léčivých rostlin.
- Postupy a zásady pěstování vybraných druhů léčivých rostlin.
Přírodní zahrady
- historie přírodních zahrad
- ukázky přírodních zahrad
- principy přírodních zahrad
- základní prvky přírodní zahrady
- obyvatelé přírodní zahrady
- přírodní zahrada jako prostor harmonie a relaxace
Vyučuje: Ivana Tischlerová, Ing. Marcela Peroutková Kubíková
Psychologie
- psychologie jako prostředek poznání člověka a možný nástroj změny
- psychologie a poradenství – osobnost poradce a jeho kompetence pro práci s klienty
- strategické přístupy v poradenství a zásady poradenské práce základy efektivní komunikace v poradenství
- osobnost klienta a přístupy k různým typům klientů
Vyučuje: Mgr. MgA. Lucie Essenza
Půda versus substrát
- Historie vývoje půdních druhů a typů v ČR
- Vlastnosti pěstebních substrát
- Příprava bylinkových záhonů
- Výživa půdy – zelené hnojení, mulčování
- Plánování bylinkových zahradních celků
- Termíny výsevu a výsadby rostlin dle fází Měsíce – Lunární kalendárium
- Zahradničení bez rýče
Vyučuje: Ing. Marcela Peroutková Kubíková
Tělové svíce
- svíčkování je jednoduchá rozmazlovací technika
- přináší úlevu od stresu, bolestí, zánětů nebo nachlazení
- lze ji provádět bezpečně v pohodlí domova
- úleva přichází rychle a svíčkování přitom trvá jen pár minut
Vyučuje: Vlaďka Jestřábová
Tradiční čínská medicína (TČM)
- úvod do TČM – historie, pojmy TČM, základní principy
- yin-yang teorie
- teorie pěti elementů
- vyšetřovací metody, diagnostika v TCM
- terapie – akupuntura, bylinná terapie, masáže, cvičení – seznámení s provedením jednotlivých metod
- základní principy dietetiky
- příklady – kasuistiky
Vyučuje: Mgr. Anna Treščáková
Úvod do přírodní medicíny
- Tradiční versus netradiční medicína
- Léčba symptomů a léčba příčin
- Dělení přírodních směrů
Vyučuje: MUDr. Ing. Mgr. Markéta Kastnerová, Ph.D.
Výživa a prevence a podpora zdraví
Předmět poskytuje základní znalosti o racionálním stravování a výživě člověka, její roli ve zdraví a prevenci onemocnění. Obsah je zaměřen na porozumění biologickým, chemickým a fyziologickým aspektům výživy a jejich aplikaci v každodenním životě. Přednáška se zaměřuje na principy zdravého a vyváženého stravování s cílem podpořit celkové zdraví a prevenci nemocí. Účastníci získají teoretické i praktické znalosti o sestavování jídelníčku, významu jednotlivých složek potravy a jejich vlivu na fyzické i psychické zdraví. Předmět klade důraz na praktické využití znalostí v osobním i profesním životě a připravuje účastníky na další studium výživy a její aplikace v oblasti přírodní medicíny. Důraz je kladen na udržitelné a individuálně přizpůsobené stravování, které odpovídá potřebám organismu v různých životních etapách.
Obsah přednášky:
- Úvod do racionálního stravování
Co znamená racionální stravování a jeho význam.
Základní principy zdravé výživy. - Makroživiny a mikroživiny
Role bílkovin, tuků a sacharidů v těle.
Význam vitaminů, minerálů a dalších bioaktivních látek. - Energetická bilance a výživové potřeby
Trávení, vstřebávání a metabolismus živin.
Základní pravidla pro udržení optimální hmotnosti.
Energie a výživové potřeby v různých fázích života (děti, dospělí, senioři). - Sestavování vyváženého jídelníčku
Základy sestavování vyváženého jídelníčku.
Úvod do výživových doporučení a norem.
Jak kombinovat potraviny pro dosažení nutriční rovnováhy.
Rizika jednostranné výživy
Potravinové doplňky
Praktické tipy pro plánování stravy. - Stravovací návyky a jejich vliv na zdraví
Civilizační choroby spojené s nesprávnou výživou.
Rizika a onemocnění z nadměrného a nedostatečného příjmu potravy
Jak podporovat zdraví prostřednictvím stravy.
Rizika jednostranné výživy
„Překyselení organizmu“ a zásady detoxikace - Pitný režim a hydratace
Význam správného příjmu tekutin.
Nejvhodnější nápoje pro zdraví. - Racionální stravování v praxi
Čtení etiket a výběr kvalitních potravin.
Jak se vyhnout dietním mýtům a extrémům. - Aditiva v potravinách, GMO, biopotraviny a další
- Stravování dětí, dospělých, sportovců, těhotných, kojících – specifické potřeby
- Současné terapeutické možnosti při snižování nadváhy, zásady dlouhodobého udržení optimální váhy
- Diskuse a otázky: Prostor pro dotazy účastníků a sdílení zkušeností.
Vyučuje: PaedDr. Tomáš Ulč, Ph.D.
Výživa v nemoci
Výživa v nemoci je oblast medicíny a výživového poradenství, která se zaměřuje na roli stravy při prevenci, léčbě a podpoře zotavení z onemocnění. Tento přístup zohledňuje změněné nutriční potřeby organismu během nemoci a přizpůsobuje stravovací návyky tak, aby podporovaly uzdravení a zlepšily kvalitu života pacienta. Výživa v nemoci se zakládá na vědeckých poznatcích a je důležitou součástí celostní péče o pacienta. Cílem je pomoci tělu zvládnout zátěž, podpořit léčebné procesy a přispět k celkovému zlepšení zdravotního stavu.
Obsah přednášky:
- Úvod do role výživy při nemoci
Význam výživy pro prevenci a léčbu onemocnění.
Vztah mezi výživou, imunitou a regenerací organismu. - Změny metabolických potřeb při nemoci
Zvýšené energetické a nutriční nároky při horečce, infekci nebo zotavování.
Katabolismus a jeho vliv na tělo.
Role makronutrientů (bílkoviny, tuky, sacharidy) během nemoci.
Řešení metabolických změn
Doplnění bílkovin pro regeneraci tkání a udržení svalové hmoty. - Úprava stravy podle onemocnění
Přizpůsobení jídelníčku specifickým potřebám pacienta (např. při cukrovce, srdečních chorobách, nádorových onemocněních).
Omezení potravin, které mohou zhoršovat příznaky nebo průběh nemoci. - Výživa při akutních onemocněních
Horečka, infekce a zánětlivé procesy.
Doporučené potraviny a jejich účinky.
Hydratace a význam tekutin. - Výživa při chronických onemocněních
Cukrovka, srdeční onemocnění, autoimunitní nemoci.
Specifické nutriční potřeby a omezení.
Vliv protizánětlivé stravy. - Podpora trávení a vstřebávání živin – Řešení problémů s trávením a vstřebáváním živin
Výživa při trávicích problémech (např. průjem, zácpa, syndrom dráždivého střeva).
Role probiotik a prebiotik.
Snadno stravitelné potraviny
Jak minimalizovat zátěž pro trávicí systém. - Nutriční strategie při oslabené imunitě – podpora imunitního systému
Omezení potravin s negativním vlivem na imunitu.
Výběr potravin bohatých na vitaminy (C, D), minerály (zinek, selen) a antioxidanty.
Vliv stravy na zánětlivé procesy a mikrobiom.
Význam střevní mikrobioty. - Výživa u onkologických pacientů
Řešení podvýživy a kachexie.
Podpora během chemoterapie a radioterapie.
Antioxidační a protizánětlivé potraviny. - Výživa při podvýživě a kachexii
Podpora pacientů s nedostatečným příjmem potravy, například u onkologických pacientů nebo při chronických onemocněních.
Speciální nutriční přípravky a doplňky stravy. - Výživa při rekonvalescenci, podpora rekonvalescence
Obnova síly a podpora regenerace.
Doplnění živin pro urychlení regenerace po nemoci nebo operaci.
Potraviny bohaté na vitaminy, minerály a bílkoviny.
Postupný návrat k běžné stravě.
Zlepšení celkové vitality a návrat k běžné stravě. - Hydratace a příjem tekutin
Význam správného pitného režimu při různých typech nemocí.
Zajištění správného pitného režimu, zvláště při horečkách, ztrátě tekutin (průjem, zvracení) nebo rekonvalescenci.
Jak předcházet dehydrataci. - Speciální diety a výživové přístupy
Ketogenní dieta, eliminační dieta, protizánětlivá dieta.
Indikace a kontraindikace těchto přístupů při nemoci. - Prevence komplikací
Strava snižující riziko infekcí nebo dalších zdravotních komplikací.
Udržení optimální tělesné hmotnosti a podpory metabolismu - Praktické tipy a případové studie
Příklady stravování při vybraných diagnózách.
Praktické rady pro přípravu pokrmů při nemoci. - Diskuse a otázky
Otevřený prostor pro dotazy účastníků.
Sdílení zkušeností a doporučení.
Vyučuje: PaedDr. Tomáš Ulč, Ph.D., MUDr. Ing. Mgr. Markéta Kastnerová, Ph.D., Iva Dvorská, DiS.
Základy fungování lidského těla – somatologie
- stavba buňky, stavba tkání, seznámení se základními orgány a orgánovými soustavami se zaměřením na jejich funkci (kosterní a svalová, močopohlavní, dýchací, trávicí, kardiovaskulární a lymfatický systém, smyslová soustava, kožní, centrální a periferní nervový systém)
- základy latinské terminologie
Vyučuje: Mgr. Renata Jonášová