Poradce v oblasti přírodní medicíny – Ostrava

Profil absolventa

Doba studia 2 roky, celkem 16 víkendů (vždy sobota a neděle), 8 víkendů za školní rok.

Obor je určen pro všechny, kteří se zajímají o přírodní medicínu. Přírodní medicína existovala vedle oficiální medicíny od pradávna, a proto je cílem dvouletého oboru Poradce v oblasti přírodní medicíny propojit klasickou medicínu s medicínou přírodní.  Poradce obdrží znalosti z klasické a přírodní medicíny, takže bude umět na základě získaných vědomostí podpořit léčbu pomocí přírodních produktů a terapií a tím podpořit hojivý proces a snížit dopad nežádoucích účinků klasické léčby. Cílem je seznámit se s výhodami a eventuálními riziky jednotlivých terapeutických postupů, student by měl získat základní přehled o jednotlivých léčebných metodách tak, aby dokázal v případě řešení zdravotního problému zvolit nejvhodnější kombinaci technik, které povedou k maximálnímu efektu podpory zdraví.  Poradce umí nabídnout i vhodné přístupy vedoucí k prevenci onemocnění.

Absolvent dostává certifikát o absolvování oboru pod záštitou Školy celostní a přírodní medicíny KAMATÉ.

Cena studia: 1. školní rok 14 000 Kč, 2. školní rok 14 000 Kč.

Cena studia – viz ceník Školy Kamaté.

Rozvrh hodin

Sobota 9 – 17 hodin, neděle 9 – 16 hodin

1. ročník 2024/2025

termínyvíkend předmětvyučující  
19.10.20241sobotaVýživa a prevence a podpora zdravíMgr. Apolena Stellarová
20.10.20241neděleVýživa a prevence a podpora zdravíMgr. Apolena Stellarová
9.11.20242sobotaZáklady fungování lidského těla – somatologieMgr. Eva Stoklasová    
10.11.20242neděleZáklady fungování lidského těla – somatologieMgr. Eva Stoklasová
30.11.20243sobotapatologieMgr. Eva Stoklasová
1.12.20243nedělepatologieMgr. Eva Stoklasová
18.1.20254sobotadiagnostické metody klasické medicíny, první pomocMgr. Hana Pokorná                              
19.1.20254nedělebiochemieBc. Simona Stiborová  
22.2.20255sobotaPsychologie –  komunikace, základy práce s klientemMgr. Veronika Golichová    
23.2.20255nedělePsychologie –  komunikace, základy práce s klientemMgr. Veronika Golichová    
8.3.20256sobotaKraniosakrální terapieKlára Veselá
9.3.20256neděleBiorezonanční terapieIng. Vlasta Fajtlová
29.3.20257sobotaFyzioterapie nejčastějších funkčních potíží v populaciMgr. Adéla Fialová
30.3.20257neděleEnergetická práce s prostorem (základy fengšuej a designu)Mgr. Ing. Anna Vávrová
26.4.20258sobotaŽivot v harmonii a rovnovázeMartin Baťka
27.4.20258neděleŽivot v harmonii a rovnovázeMartin Baťka

2. ročník 2025/2026

víkend předmětvyučující  
1sobotaReflexní terapieRomana Mikulčická
1neděleReflexní terapieRomana Mikulčická
2sobotaÁjurvédaMUDr. Michaela Ferancová
2neděleÁjurvédaMUDr. Michaela Ferancová
3sobotaTradiční čínská medicína  Ing. Věra Maníková
3neděleTradiční čínská medicína  Ing. Věra Maníková
4sobotaAromaterapie  Xenie Pilíková
4neděleBachovy esenceXenie Pilíková  
5sobotaFytoterapie – imunologie a prevenceJitka Klimešová, Bc.S.
5neděleFytoterapie – imunologie a prevenceJitka Klimešová, Pc.S.
6sobotaŠiatsu  Jana Minaříková
6neděleEnvironmentální výchovaMgr. Alena Uhříčková
7sobotaPřírodní zahradyIng. Hana Zuchnická
7NedělePlané a kulturní rostliny významné ve výživě člověkaIng. Hana Zuchnická
8sobotaZdraví je pro nás všímIng. Jarmila Mandžuková
8NeděleZdraví je pro nás všímIng. Jarmila Mandžuková

Programová náplň

Ájurvéda

  • původ, historie, filozofie
  • základní ájurvédské techniky
  • detoxikace, regenerace
  • oleje, byliny, koření

Vyučuje: MUDr. Michaela Ferancová

Aromaterapie

  • program aromaterapie pro začátečníky
  • co je to aromaterapie
  • historie a použití na úrovni fyzické, psychické a spirituální
  • co jsou to éterické oleje – nákup, skladování, bezpečnost, výroba
  • hydroláty – výroba, použití
  • ředění éterických olejů – použití v běžném životě (aromalampy, difuzéry), inhalace, koupel, masážní olej, krém
  • Rostlinné oleje -výroba, použití, význam v aromaterapii
  • Domácí lékárnička – popáleniny, nachlazení – chřipka, rýma, kašel, horečka

Vyučuje: Xenie Pilíková

Astrologie a psychoastrologie nejen z klasického pohledu, jak je známe, ale i z pohledu původního, tedy indoevropské (a slovanské) tradice

Základní rozpoznávací veličinou v astrologii je poměr světla a tmy. V průběhu roku se tento poměr plynule mění (půl roku ve prospěch tmy a půl roku ve prospěch světla), až onen poměr dosáhne takové kvality, že se udělá čára, protože kvalita poměru obou se proměnila do té míry, že musí být nová kvalita, protože „světelné poměry“ jsou už velmi odlišné. Těchto „rozdělujících“ čar je celkem 12 a „plochy“, „vzdálenosti“ mezi těmito čarami známe jako znamení zvěrokruhu.

Proč je těchto čar právě 12? Nejstarší zmínku o oné mystické „dvanáctce“, mnohem starší než zmínka o dvanácti ztracených izraelských kmenech a o dvanácti Ježíšových apoštolech, jsem našla u dvanácti Buddhových paramit, dvanácti Buddhových společníků, symbol později napodobený právě obrazem židovských apoštolů kolem Ježíše Krista.

„Pátráním“ po základním zdroji astrologické nauky jsem se dostala k indoevropské gnostické tradici, tedy k sánskrtu, ve kterém jsou nejstarší texty napsány. Sánskrt je, jak víme, kolébkou všech indoevropských jazyků.  A následně jsem objevila  Mgr. Jana Kozáka, překladatele ze sánskrtu  (přeložil mnoho původních sánskrtských nejstarších textů do češtiny a napsal o tom několik knih).  Abych pochopila to původní, to nejstarší , „ty kořeny“, nebyla jiná cesta, než se pustit do studia sánkrtu – u výše zmíněného učitele, již 6. rokem.  Pro ty, jejichž rodnou řečí je český  jazyk, je to jediná možnost, jak se podívat na svojí mateřštinu z výšky a pochopit polidšťující funkci jazyka jako takového. Všechny ostatní jazyky jsou totiž méně složité a obtížné než čeština. Jak tedy víme, všechny indoevropské jazyky pocházejí ze sánskrtu, avšak ne tím způsobem, že by se ze sánskrtu vyvinuly, ale je to přesně opačně – všechny tyto jazyky jsou jen zbytkem původního dokonalého svatého jazyka. My už dnes nemáme jazykové gramatické prostředky, jak vyjádřit to, co lze vyjádřit sánskrtem.  Slovanské jazyky zachovaly původní dokonalost v nejvyšší (ale i tak bohužel  nevelké) míře  a z nich se   právě čeština jistým způsobem vymyká. (Dá se říci, že čím více na západ, tím primitivnější, upadlejší jazyk. A s časem všechny jazyky dále upadají, čehož jsme svědkem.)

Stejně, jako jsou dvě astrologické kategorie světlo a tma, jsou i dva přístupy ke světu, dva přístupy výkladu. „Světelný“  symbolizuje právě jazyk a „temný“ symbolizuje hmota. Bohužel, z astrologie se vytratil právě onen „světelný“ výklad světa, stejně jako ze všech tzv. esoterních oborů.

Vyučuje: Alexandra Lechovská

Bachovy esence, esence volně žijících zvířat

  • Program Bachovy esence pro začátečníky
  • O květových esencích – vznik, filozofie
  • Příprava květových esencí – používání
  • Co je to signatura – Příklady
  • Bachovy esence v posloupnosti
  • 12 léčitelů
  • 7 pomocníků
  • 19 esencí podporujících 12 léčitelů a 7 pomocníků
  • 7 skupin Bachových esencí – strach, nejistota, nedostatečný zájem o přítomnost a okolí, osamělost, podléhání cizím vlivům a myšlenkám, zoufalství a malomyslnost, přílišná starost o blaho druhých

Vyučuje: Xenie Pilíková

Biochemie

  • Úvod do biochemie a klinické biochemie
  • Využití biochemických pochodů v klinické praxi, tělesné tekutiny a jejich analýza v klinické praxi
  • Správná laboratorní praxe, biologický materiál a jeho zpracování v laboratoři
  • Sacharidy, bílkoviny a lipidy v klinické praxi, referenční meze, patologické hodnoty v krvi
  • Acidobazická rovnováha, fyzikální zákony potřebné pro udržení homeostázy (vnitřní prostředí)
  • Enzymy a jejich stanovení v klinické praxi, klasifikace enzymů, nejdůležitější enzymy a jejich referenční meze
  • Hormony a tumorové markety, specifičnost a senzitivita

Vyučuje: Bc. Simona Stiborová

Biorezonanční terapie

  • objevy, historie, principy
  • rezonance, frekvence
  • detoxikační a harmonizační postupy

Vyučuje: Ing. Vlasta Fajtlová

Cesta k vnitřnímu štěstí

Snad každý touží být šťastný, ale souvislosti, které nás k tomu vedou, jsou pro každého jiné. Základní je, poznávat každý sám sebe a najít si cestu k vnitřní rovnováze. Nazveme si to duševní hygiena. To platí napříč generacemi, životním stylem, prostě všemi kategoriemi, které jsem si prostě vytvořili, abychom se mohli lépe domluvit a zorientovat.

Vzdělávání má ambice nás připravit profesně a rodina zase k tomu, jak si zařídit svůj soukromý život. Smyslem těchto kombinací je, abychom byli ve svém životě úspěšní. Mohou se ale vyskytnou nejrůznější překážky a na ty bychom měli umět reagovat. Proto jsou tady nejrůznější rady pro život. Současná etapa od nás vyžaduje koncentraci a ochotu se učit novým poznatkům. Prostě vnímat vhodné informace pro svůj život. Víc si povíme na přednášce k tomu připravené.

sobota program

  1. hod. od 9.00 úvod do tématu „Praktická cesta ke štěstí“ + seznámení se
  2. hod. od 10.00 – první vstup je osobní stabilita a vnitřní jednota (samostatnost)
  3. hod. od 10.00 – druhý vstup je o schopnosti přijímat a dávat (mezilidské vztahy)
  4. hod. od 11.00 – třetí vstup je poznání a uvědomění si příčin – plynoucích důsledků (rozhodování)
  5. hod. od 13.00 čtvrtý vstup je o projevu laskavosti a harmonie (popření nutnosti se bránit a hájit)
  6. hod. od 14.00 pátý vstup se pojí s úmyslem a přáním, se záměrem, (schopnost komunikovat)
  7. hod. od 15.00 šestý vstup je k vnitřní svobodě a štěstí (nezávislost, informace)
  8. hod. od 16. 00 sedmý vstup je k poznání smyslu života (celistvost, schopnost třídit informace)

V každé hodině bude prostor pro dotazy.


neděle program

  1. hod. od 9.00 úvod do roku 2023
  2. hod. od 10.00 náhled na leden až duben – využití vlivů pro osobní rozvoj (techniky sebepoznání)
  3. hod. od 11.00 náhled na květen až srpen – využití vlivů pro osobní rozvoj (techniky sebepoznání)
  4. hod. od 13.00 náhled na září až prosinec využití vlivů pro osobní rozvoj (techniky sebepoznání)
  5. hodina od 14.00 – dotazy
  6. hodina od 15.00 závěrečné vyhodnocení

V každé hodině bude prostor pro dotazy.

Vyučuje: Marie Vítová Plášilová

Diagnostické metody moderní medicíny, základy první pomoci

  • základy používaných vyšetřovacích postupů moderní medicíny (anamnéza, CT, EEG, EMG, EKG, rtg, sonografie, mamografie, scintigrafie, magnetická rezonance, biochemická vyšetření)
  • diagnostické možnosti, rizika jejich používání
  • základy první pomoci

Vyučuje: Mgr. Hana Pokorná

Environmentální výchova

  • Ekosystémy
  • základní podmínky života
  • lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • vztah člověka k prostředí
  • odpadové hospodářství
  • ekologické zemědělství, biopotraviny a GMO
  • trvale udržitelný rozvoj

Vyučuje: Mgr. Alena Uhříčková

Fytoterapie

  • Úvod do fytoterapie
  • Farmaceutická botanika
  • Farmakognozie
  • Základní morfologické pojmy
  • Základy fytotoxikologie – „nebezpečné rostliny“
  • Primární a sekundární metabolismus
  • co je fytoterapie a má v současné době smysl?
  • použití bylin – části, sběr, sušení, skladování, zpracování
  • určování bylin v praxi
  • bylinářský rok – povídání o jednotlivých měsících roku a jejich zdravotních tématech, vztah k orgánovým hodinám:
  • leden – močový měchýř
  • únor – ledviny
  • březen – žlučník
  • duben – játra
  • květen – srdce
  • červen – tenké střevo
  • červenec – krevní oběh
  • srpen – tělesné teplo
  • září – slinivka a slezina
  • říjen – žaludek
  • listopad – plíce
  • prosinec – tlusté střevo

Vyučuje: Ing. Petra Štěpánková, Ph.D., Ing. Hana Zuchnická, BsC. Jitka Klimešová

Grafologie a její význam ve vztahu k rozvoji osobnosti

Motto: ,,Nejtěžší ztráta, to je ztráta vlastního Já…“ ( C. Mc Cullersová)

Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi. Grafologie jako vědní disciplína má význam v osobní i pracovní rovině.  V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti. V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti. Zaměstnavateli – zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou empatii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce. Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem.

Cílem grafologie je poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti, sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí, zvýšení sebevědomí a sebedůvěry, možnosti osobnosti, zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností, pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání.

Dílčí témata:

  • Základní psychologický profil osobnosti na základě rozboru rukopisu
  • Sebepojetí, slabé a silné stránky osobnosti
  • Vůle a emocionalita, empatie
  • Inteligence a racionalita, její možnosti
  • Vitální základ a vitalita
  • Morální vlastnosti, empatie a sociabilita
  • Odolnost vůči stresu a zátěži
  • Osobnostní potenciál a možnosti dalšího rozvoje

Vyučuje: Mgr. Ing. Anna Vávrová

Imunologie a prevence onemocnění z pohledu fytoterapie

  • Imunologie – základní principy funkce imunitního systému (klasická imunologie, klinická imunologie, vývojová imunologie, ekoimunologie, imunoterapie)
  • Epigenetika
  • Lifestyle neboli zásady zdravého životního stylu
  • Prevence onemocnění (nutriční výživa mikro a makro, fototerapie, pohybová terapie a meditace, spánková hygiena, sebepéče a další)
  • Fytoterapie a imunologie
  • Byliny ovlivňující imunitní systém, základní tipy a doporučení pro praxi

Vyučuje: BsC. Jitka Klimešová

Patologie

  • infekční a neinfekční příčiny patologických stavů
  • informace o změněných funkcích poškozeného orgánu a organizmu
  • základní onemocnění jednotlivých orgánů a orgánových soustav
  • podmínky pro vznik patologických procesů a jak jim předcházet
  • rozdíl mezi zdravím a nemocí, funkce zdravé a poškozené buňky, tkáně, orgánu

Vyučuje: Mgr. Eva Stoklasová

Pramen života

Pramen života – cesta ke Zdroji skrze psychosomatiku těla

Tam někde vyvěrá, v hloubi naší Duše, čistý pramen řeky života, avšak zastřen pavučinami zapomnění a džunglí vlastních emočních stigmat. Pro jeho znovuobjevení je třeba odvahy vkročit do stínu, postavit si pevnou loď, nasednout na ni, a jet po proudu vstříc nekonečnému dobrodružství. Cestou vyčistit balvany nacházející se v řece, uvolnit tak plynulý tok, zamezit bočním odtokům vody zpevněním koryta, prosekat se džunglí vzrostlou na bolesti, a konečně odkrýt čistý zdroj pramene života, čistý pocit nekonečné lásky. Náš přístup k němu je tím, co ovlivní tok, jakým se nakonec vydá – zdali se rozplyne v mír, čisté moře, nebo bude lpět na cyklické bolesti a zanikne v bažině. 

Přednáška je o Prameni života, metodě a celostním přístupu k životu, který vede k napojení a kultivaci životní síly – na tomto víkendu z pohledu psychosomatiky.

  • Pročištění a harmonizace pomocí křišťálových mís, dechu a vedení pozornosti
  • Práce s myslí – jak se dostat pomocí dechu a pozornosti do bodu nula
  • Práce s energetikou – jak navnímat na svém těle zablokovaný tok životní energie
  • Práce s emocemi – jak rozpustit bloky uvolněním emocí
  • Práce s podvědomím – jak pomocí emocí pochopit svůj životní příběh
  • Práce s poptávkami / přáními – jak pochopit, co vyzařuji do reality a co si přitahuji
  • Práce s traumaty – jak propustit a odpustit životní traumata
  • Práce s Božstvím – jak vpustit do života lásku, mír, přijetí a Božství
  • Práce s intuicí – jak se stabilizovat a nechat se vést svou intuicí
  • Práce se životem – jak čistý pramen života ukotvit do života a žít ho

Vyučuje: Daniel Petlák

Prevence a podpora zdraví

  • druhy prevence
  • základní rizikové a preventivní faktory
  • zdraví a jeho determinanty
  • funkce imunitního a lymfatického systému v našem těle
  • nejčastější příčiny úmrtnosti v ČR
  • základní civilizační onemocnění  (rizikové faktory, klinický obraz, možnosti prevence)

Vyučuje: Mgr. Apolena Stellarová

Psychologie – Základy práce s klientem

  • Motivace poradce pro práci s klientem
  • Motivace klienta pro změnu
  • Zásady poradenské práce
  • Úskalí práce s klientem
  • Psychologie jako prostředek poznání člověka a možný nástroj změny
  • Osobnost lektora, osobnost klienta
  • Způsoby komunikace s klientem

Vyučuje: Mgr. Veronika Golichová

Reflexní terapie

  • Základy RT (historie, princip fungování, indikace a kontraindikace)
  • Technika aneb „jak mačkat“ (anatomie chodidla, druhy stimulace reflexních bodů, vnitřní naladění terapeuta, vnitřní naladění stimulovaného)
  • Základní reflexní body (základní vnitřní orgány, pohybový aparát – páteř a velké klouby, hormonální sféra, lymfatický systém, body první pomoci a harmonizační body)
  • Stimulace orgánů a uvolnění emocí
  • Odblokace krční páteře
  • Pomocné techniky (dechové techniky, meditace, dlouhodobá stimulace reflexních bodů pomocí tejpingu, yogové asany…)
  • Intuitivní stimulace bodů

Vyučuje: Mgr. Romana Mikulčická

Shiatsu masáže

  • Co je Shiatsu
  • Protažení těla v různých polohách
  • Základy 5 prvků a jejich projev v těle
  • biologické hodiny
  • uvolnění drah pomocí Makoho cvičení

Vyučuje: Jana Minaříková

Tradiční čínská medicína (TČM)

  • úvod do TČM – historie, pojmy TČM, základní principy
  • yin-yang teorie
  • teorie pěti elementů
  • vyšetřovací metody, diagnostika v TCM
  • terapie – akupuntura, bylinná terapie, masáže, cvičení – seznámení s provedením jednotlivých metod
  • základní principy dietetiky
  • příklady – kasuistiky

Vyučuje: Ing. Věra Maníková

Úvod do přírodní medicíny

  • Tradiční versus netradiční medicína
  • Léčba symptomů a léčba příčin
  • Dělení přírodních směrů

Vyučuje: MUDr. Ing. Mgr. Markéta Kastnerová, Ph.D.

Výživa

  • základy racionální výživy
  • pitný režim
  • význam vitamínů, minerálů, stopových prvků pro organizmus ve stravě
  • potravní doplňky
  • rizika jednostranné výživy
  • překyselení organizmu a zásady detoxikace
  • rizika a onemocnění z nadměrného a nedostatečného  příjmu potravy
  • současné terapeutické možnosti při snižování nadváhy, zásady dlouhodobého udržení optimální váhy
  • zdravotní účinky potravin, potraviny jako zázračné léky

Vyučuje: Mgr. Apolena Stellarová

Základy fungování lidského těla – somatologie

  • stavba buňky, stavba tkání, seznámení se základními orgány a orgánovými soustavami se zaměřením na jejich funkci (kosterní a svalová, močopohlavní, dýchací, trávicí, kardiovaskulární a lymfatický systém, smyslová soustava, kožní, centrální a periferní nervový systém)
  • základy latinské terminologie

Vyučuje: Mgr. Eva Stoklasová