Programová náplň – Základy psychologie
Úvod do psychologie
Mgr. Martina Brožková
- Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.
- Rozdělení psychologie a její disciplíny.
- Psychologie. Je to vůbec věda?
- Biologická a sociokulturní determinace psychiky
- Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.
- Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).
- psychologie poradenství
Psychologie osobnosti – dobrodružství jedinečnosti
Mgr. Martina Brožková, Mgr. Klára Dvořáková
- Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.
- To nejdůležitější z psychologie osobnosti.
- Typologie osobnosti.
- Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.
- Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.
- Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ
- Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.
- Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu.
- Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.
Vývojová psychologie – život jako cesta
Mgr. Martina Brožková, Mgr. Klára Dvořáková
- Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.
- Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.
- Rodičovství jako výzva.
- Smrt.
Sociální psychologie – člověk jako tvor sociální
Mgr. Klára Dvořáková, Mgr. Martina Brožková
- Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.
- Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.
- Naše začleňování mezi ostatní jedince.
- Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).
- Socializační procesy, sociální učení, interakce.
- Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.
- Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.
- Sociální percepce a chyby, které děláme.
- Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.
Pedagogická psychologie – Kresba – nevědomé písmo dětí
PhDr. Eliška Halaszová
Je rozdíl mezi kresbou dítěte a kresbou dospělého? Odpověď zní „ano“. Dospělý má povědomí, jak by daná kresba měla vypadat, je „svázán“ zákonitostmi kresby. Dítě tyto otázky neřeší. Kreslí to, co ho právě napadne, bez jakýchkoliv „limitů“. Někdy dítě své dojmy ještě nedokáže slovně vyjádřit, a tak je pro něj přirozenější vyjádřit vše kresbou. Kreslí to, co cítí a jak to cítí. Kresba je spontánní, neovlivněná „pravidly“. Dítě svojí kresbou „vypráví příběh“.
Dětská kresba představuje jeden z nejvhodnějších způsobů poznání osobnosti dítěte. Není jenom hrou nebo sněním, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale zahrnuje v sobě také realitu – podává sdělení o dítěti, jeho vztazích a jeho světě. Výtvarný projev dítěti umožňuje využít neverbální a symbolickou řeč, pomocí které může – byť i nevědomě – vyjádřit své niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresby vypovídají o jeho náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech. Dětská kresba je jedním ze způsobů, jak pootevřít bránu do dětské duše. Je vhodné mít více kreseb z různého časového období pro objektivní pohled na úroveň motoriky a grafomotoriky dítěte, jak se vyvíjí jeho vnitřní potenciál a schopnosti.
2-denní seminář je určen jak pro rodiče, tak i pro pedagogy, respektive pro všechny, kteří mají zájem porozumět tomu, co nám dítě kresbou a písemným projevem sděluje. Seznámí se s jednotlivými znaky v kresleném i písemném projevu dítěte. Objeví souvislosti mezi kresbou, písmem a vlastnostmi a schopnostmi pisatele. Získané znalosti se dají uplatnit v každodenním životě. Kurz je interaktivní, všichni účastníci jsou zapojováni do práce s kresbami.
Osnova semináře
- Kresba jako jedna z forem komunikace – nevědomé písmo dětí
- Dětská kresba a její vývoj
- Dětská kresba x kresba dospělých
- Uspořádání kresby v prostoru
- Řeč barev
- Stadia vývoje dětské kresby
- Komplexní dojem z kresby
- Častá témata dětské kresby
- Dítě a rodina
- Lidská postava – dítě a rodina – vynechávky
- Kresba a afektivita dítěte
- Kresba na volné téma
- Varovné signály a agresivní znaky v dětské kresbě
- Dobrý a špatný prospěch dětí ve škole
- Dětský rukopis
- Co ovlivňuje písmo – čtení mezi řádky
- Interpretace dětského písma a kreseb
- Rukopis v pubertě a dospívání
- Dětské písmo x písmo dospělých
- Rozbor a diskuse nad ukázkami kreseb dětí různého věku
Pedagogická psychologie – nikdy se nepřestáváme učit
Mgr. Klára Dvořáková
- Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?
- Typy učení.
- Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.
- Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice.
- Vzdělávání a jeho podoby.
- Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).
- Pozornost a jak ji zlepšit.
- Potíže v učení.
- Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.
Náročné životní situace
Mgr. Klára Dvořáková, Mgr. Jitka Meindl
- Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.
- Závažné životní situace.
- Stres a jeho zvládání.
- Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).
- Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.
- Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.
- Mysl, tělo, psychosomatika.
- Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.
- Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.
- Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.
- Relaxace a její možnosti.
- Prokrastinace. Plánování času – time management.
- Nezpracované trauma, následky, léčba.
- Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.
- Pozitivní přístup k životu
- Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.
- Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad.
- Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.
Abnormality duševního života
Mgr. Klára Dvořáková
- Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?
- Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.
- Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.
- Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).
- Deprese, aneb když temnota pohltí.
- Úzkostná porucha.
- Obsedantně kompulzivní porucha.
- Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.
- Demence a vzácné poruchy.
- Autismus.
Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie
Mgr. Klára Dvořáková
- Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.
- Principy psychodiagnostiky.
- Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.
- Osobnost terapeuta.
- Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.
- Skupinová terapie, komunita.
- Praktické ochutnávky.
Grafologie a její význam ve vztahu k rozvoji osobnosti
PhDr. Eliška Halaszová
Motto: ,, Nejtěžší ztráta, to je ztráta vlastního Já…“ ( C. Mc Cullersová)
Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi. Grafologie jako vědní disciplína má význam v osobní i pracovní rovině. V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti. V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti. Zaměstnavateli – zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou empatii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce. Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem.
Cílem grafologie je poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti, sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí, zvýšení sebevědomí a sebedůvěry, možnosti osobnosti, zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností, pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání.
Seminář grafologie je rozdělen do dvou výukových víkendových bloků:
Grafologie – písmo promlouvá – I.
Kurz frekventanty naučí základy rozboru písma. Grafologie je diagnostickou metodou, která k analýze písma používá znalosti z psychologie osobnosti, díky kterým lze nahlížet pod povrch psaného textu a zjistit více o sobě i o svém okolí. Kurz grafologie je vhodný pro rozšíření „vlastních obzorů“, ale také praktickým pomocníkem například pro manažery, personalisty, ale nejen pro ně.
Program
- Grafologie jako psychologická disciplína, z čeho vychází a k čemu ji lze využít?
- Poznatky z historie grafologie
- Základní pravidla rozboru rukopisu
- Symbolika plochy – rozložení textu na papíře a jeho význam
- Komplexní dojmové znaky v písmu
- Měřitelné a popsatelné znaky v písmu
- Baumtest – interpretace kresby stromu a co nám řekne o jejím autorovi
- Práce s rukopisem – náčrt osobnosti – dominantní znaky
- Diskuse
Cíle
- Seznámení s grafologickou terminologií
- Naučit účastníky orientovat se v jednotlivých grafologických znacích
- Procvičování získaných znalosti na ukázkových rukopisech
Grafologie – písmo promlouvá – II.
Rukopis „vypráví“ příběh o nás samotných, jak jsme emocionálně schopni zvládat stresové situace, jak uvažujeme, myslíme, hodnotíme jak sebe, tak jaký vztah máme k druhým, zda jsme „týmoví hráči“, anebo dáváme přednost individuálnímu přístupu k řešení problémů.
Písmo je staré více jak pět tisíc let, vždy bylo ceněno jako stupeň vyššího vzdělání. I když, v současné době se více používají k písemné komunikaci počítače či mobily, přesto ručně psané písmo má stále svůj význam. Každá myšlenka, ale i nálada pisatele se promítá do způsobu psaní písmen, a proto lze písmo chápat jako „mozkopis“.
Kurz „Grafologie – písmo promlouvá – II. navazuje na kurz Grafologie – písmo promlouvá I. Frekventanti rozborem jednotlivých částí struktury osobnosti získají ucelený pohled na pisatele rukopisu. Rozbor kresby dvou lidských postav – muže a ženy tento pohled dokresluje.
Kurz je určen pro všechny, kdo mají zájem dozvědět se více o sobě i druhých. Manažeři a personalisté objeví, jaké znaky je mají v písmu zaměstnanců nejvíce zajímat a žadatelé o práci zjistí, proč po nich někdy firmy chtějí ručně psaný motivační dopis.
Program
- Povahové rysy pisatele rukopisu – Struktura osobnosti v písmu (vitalita, racionalita, emocionalita, temperament, dynamika, vůle, sociabilita, sebepojetí, morální vlastnosti)
- Analýza podpisu
- Kresba dvou lidských postav – muže a ženy
- Závěrečná analýza ručně psaného písma – poznání nejen silných a slabých stránek pisatele
- Diskuse
Cíle
- Co a jak hledat v rukopise – rozšíření již získaných vědomostí
- Procvičování získaných znalosti na dalších ukázkových rukopisech – co jsme schopni vyčíst z ručně psaného písma a kreseb
Vědomá komunikace
Mgr. Markéta Blažená
Dvoudenní vzdělávací a hlavně prožitkový seminář, v němž si sami vyzkoušíte, jaký je rozdíl mezi vědomou a nevědomou komunikací. Ať už ve dvojicích či v kruhu si budete moci osahat, jaké to je vystoupit z věčných konfliktů, nedorozumění a strachu říct si o to, co potřebuji. Jaké je vystoupit ze zavděčování, pocitu viny a neschopnosti říci NE. A jak osvobozující je naopak dostat se do bodu, kde se z komunikace a interakce s ostatními lidmi stává radost a obohacující zážitek. Při porozumění komunikačním typům a pochopení podvědomých vzorců, které nás řídí, to je možné.
Ukážeme si, jak konflikty úplně zbytečně vnímáme jako útok na svou vlastní osobu, jak si vše vztahujeme na sebe, jak a kdy reagujeme na „minulost“ (to když se spouštějí podvědomé vzorce a na nich postavené automatické reakce). Nebo co se děje, když je pro nás okolnost či událost takovou homeopatickou retraumatizací, což se děje častěji, než bychom věřili.
Na základě komunikačních typů si předvedeme, jak pochopit ostatní, ale i sebe. Tam je klíč. V rámci integrativního myšlení a prožívání, což je „dospělý“ způsob myšlení a prožívání sebe sama a své zkušenosti, můžeme začít vnímat a chápat, co se odehrává v druhých, jak fungují a jak vnímají svět. Pochopíte, jak s lidmi mluvit tak, abyste byli slyšeni a viděni a zároveň schopni vnímat druhé. Můžeme dokonce odhalit jejich slabá místa, ale nikoli proto, abychom nad nimi měli „navrch“, ale proto, abychom je – a tím i sebe sama – podpořili.
Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví
Mgr. Martina Brožková
Cíle:
- seznámit se se základními oblastmi sociálních (a profesních) dovedností (přiměřené poznání a ovládání sebe sama, poznávání a akceptace druhých, empatie, tolerování apod.) s důrazem na oblast sociální komunikace;
- zprostředkovat některé metody a postupy rozvoje sociálních dovedností;
- zvýšit motivaci pro práci na dlouhodobějším osobním růstu.
Obsah:
- Co to je komunikace a proč nelze nekomunikovat
- Jak spolu komunikujeme?
- Verbální a neverbální komunikace.
- Chyby v komunikaci a argumentační fauly.
- Kouzlo diskuse.
- Asertivita versus agresivita.
- Efektivní komunikace, konfliktní a krizová komunikace, pozitivní komunikace.
- Partnerská komunikace, rozdíl komunikace mezi mužem a ženou.
- Komunikace v poradenství, druhy klientů.
- Dotazy, diskuse, společné shrnutí celého ročníku.
Forma: přednáška, cvičení, modelové situace , hry, diskuse, sdílení vlastních zkušeností…
- blok
- Oblasti sociálních dovedností (sociální percepce, sociální interakce a komunikace, konflikty a jejich zvládání, asertivita, zvládání zátěže).
- Sociální percepce: jak vnímám ostatní, jak jsem vnímán?
Jak zlepšovat a zpřesňovat sociální percepci a posilovat vlastní pozitivní dojem (image).
- blok
- Sociální komunikace jako nejdůležitější dovednost:
- jak se učit efektivní – zdravé komunikaci
- intrapersonální komunikace a její význam, jak efektivněji komunikovat sám se sebou
- interpersonální komunikace
- rozvíjení komunikační způsobilosti v oblasti
- neverbální k. – vhodné a nevhodné neverbální signály, jak vnímat a rozumět neverbálním sdělením
- verbální komunikace
- naslouchání jako nejdůležitější komunikační dovednost
- blok
- Asertivita jako cesta k druhým lidem, které předchází cesta k vlastním potřebám, přáním, právům : 3P – poznání, projevení, prosazení
- asertivní osobnost
- asertivní techniky (kritika, prosazování, kompromis)
- blok
- Konflikty
- Konflikt jako cesta k souladu
- Styly řešení, dovednosti pro zvládání