Základy psychologie – Brno

Profil absolventa

Doba studia 1 rok, celkem 8 víkendů (vždy sobota a neděle).

Základy psychologie jsou důležité v osobním životě i ve všech profesích, a to nejen v profesích pomáhajících (učitelé, zdravotničtí pracovníci, policisté, sociální pracovníci, právníci, soudci….). V současné praxi jsou již při studiu na vysokých školách poznatky z psychologie bohužel podceňovány a jsou předávány na nedostatečné úrovni, což se promítá v reálném osobním i profesním životě. Poznatky z psychologie jsou nezbytné k navození správné empatické komunikace, pochopení sebe sama i dění kolem nás, k citlivému přístupu v životě. V rámci oboru se seznámíte s jednotlivými obory, metodami a principy psychologie (obecná psychologie, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, pedagogická psychologie, psychopatologie, psychoterapie, psychologie komunikace, psychoterapie).  Výklad je přístupný pro začátečníky i pro pokročilé, kteří se potřebují zorientovat v praxi.

Pojďme se spolu vydat na dobrodružnou cestu, během které se seznámíme s psychologií. Nečeká nás nudná teorie, ale prostor pro to, abychom si poznatky vyzkoušeli, osahali a zažili. Ochutnáte výběr toho nejzajímavějšího z různých oblastí, kterých se psychologie dotýká. Budeme mít velký prostor na svoje zkušenosti a společné sdílení v diskuzi. A možná se dozvíte i něco sami o sobě…

Absolvent 1 letého oboru Základy psychologie obdrží certifikát o absolvování oboru pod záštitou Školy celostní a přírodní medicíny KAMATÉ.

Cena studia: 14 000 Kč

Cena studia – viz ceník Školy Kamaté.

Rozvrh hodin

Sobota 9 – 17 hodin, neděle 9 – 16 hodin

Ve školním roce 2023/2024 je možné obor studovat v Praze nebo v Plzni.

Programová náplň

Abnormality duševního života

  • Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?
  • Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.
  • Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.
  • Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).
  • Deprese, aneb když temnota pohltí.
  • Úzkostná porucha.
  • Obsedantně kompulzivní porucha.
  • Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.
  • Demence a vzácné poruchy.
  • Autismus.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Grafologie a její význam ve vztahu k rozvoji osobnosti

Motto: ,,Nejtěžší ztráta, to je ztráta vlastního Já…“ ( C. Mc Cullersová)

Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi. Grafologie jako vědní disciplína má význam v osobní i pracovní rovině.  V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti. V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti. Zaměstnavateli – zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou empatii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce. Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem.

Cílem grafologie je poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti, sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí, zvýšení sebevědomí a sebedůvěry, možnosti osobnosti, zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností, pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání.

Seminář grafologie je rozdělen do dvou výukových víkendových bloků:

Grafologie – písmo promlouvá – I.

Kurz frekventanty naučí základy rozboru písma. Grafologie je diagnostickou metodou, která k analýze písma používá znalosti z psychologie osobnosti, díky kterým lze nahlížet pod povrch psaného textu a zjistit více o sobě i o svém okolí. Kurz grafologie je vhodný pro rozšíření „vlastních obzorů“, ale také praktickým pomocníkem například pro manažery, personalisty, ale nejen pro ně.

Program

  • Grafologie jako psychologická disciplína, z čeho vychází a k čemu ji lze využít?
  • Poznatky z historie grafologie
  • Základní pravidla rozboru rukopisu
  • Symbolika plochy – rozložení textu na papíře a jeho význam
  • Komplexní dojmové znaky v písmu
  • Měřitelné a popsatelné znaky v písmu
  • Baumtest – interpretace kresby stromu a co nám řekne o jejím autorovi
  • Práce s rukopisem – náčrt osobnosti – dominantní znaky
  • Diskuse

Cíle

  • Seznámení s grafologickou terminologií
  • Naučit účastníky orientovat se v jednotlivých grafologických znacích
  • Procvičování získaných znalosti na ukázkových rukopisech

Grafologie – písmo promlouvá – II.

Rukopis „vypráví“ příběh o nás samotných, jak jsme emocionálně schopni zvládat stresové situace, jak uvažujeme, myslíme, hodnotíme jak sebe, tak jaký vztah máme k druhým, zda jsme „týmoví hráči“, anebo dáváme přednost individuálnímu přístupu k řešení problémů.

Písmo je staré více jak pět tisíc let, vždy bylo ceněno jako stupeň vyššího vzdělání. I když, v současné době se více používají k písemné komunikaci počítače či mobily, přesto ručně psané písmo má stále svůj význam. Každá myšlenka, ale i nálada pisatele se promítá do způsobu psaní písmen, a proto lze písmo chápat jako „mozkopis“.

Kurz „Grafologie – písmo promlouvá – II. navazuje na kurz Grafologie – písmo promlouvá I. Frekventanti rozborem jednotlivých částí struktury osobnosti získají ucelený pohled na pisatele rukopisu. Rozbor kresby dvou lidských postav – muže a ženy tento pohled dokresluje.

Kurz je určen pro všechny, kdo mají zájem dozvědět se více o sobě i druhých. Manažeři a personalisté objeví, jaké znaky je mají v písmu zaměstnanců nejvíce zajímat a žadatelé o práci zjistí, proč po nich někdy firmy chtějí ručně psaný motivační dopis.

Program

  • Povahové rysy pisatele rukopisu – Struktura osobnosti v písmu (vitalita, racionalita, emocionalita, temperament, dynamika, vůle, sociabilita, sebepojetí, morální vlastnosti)
  • Analýza podpisu
  • Kresba dvou lidských postav – muže a ženy
  • Závěrečná analýza ručně psaného písma – poznání nejen silných a slabých stránek pisatele
  • Diskuse

Cíle

  • Co a jak hledat v rukopise – rozšíření již získaných vědomostí
  • Procvičování získaných znalosti na dalších ukázkových rukopisech – co jsme schopni vyčíst z ručně psaného písma a kreseb

Vyučuje: PhDr. Eliška Halaszová

Náročné životní situace

  • Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.
  • Závažné životní situace.
  • Stres a jeho zvládání.
  • Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).
  • Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.
  • Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.
  • Mysl, tělo, psychosomatika.
  • Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.
  • Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.
  • Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.
  • Relaxace a její možnosti.
  • Prokrastinace. Plánování času – time management.
  • Nezpracované trauma, následky, léčba.
  • Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.
  • Pozitivní přístup k životu
  • Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.
  • Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad.
  • Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková, Jarka Vykoupilová

Pedagogická psychologie – nikdy se nepřestáváme učit

  • Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?
  • Typy učení.
  • Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.
  • Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice.
  • Vzdělávání a jeho podoby.
  • Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).
  • Pozornost a jak ji zlepšit.
  • Potíže v učení.
  • Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie

  • Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.
  • Principy psychodiagnostiky.
  • Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.
  • Osobnost terapeuta.
  • Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.
  • Skupinová terapie, komunita.
  • Praktické ochutnávky.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Psychologie osobnosti – dobrodružství jedinečnosti

  • Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.
  • To nejdůležitější z psychologie osobnosti.
  • Typologie osobnosti.
  • Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.
  • Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.
  • Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ
  • Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.
  • Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu.
  • Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Psychoterapie – dramaterapie

Dramaterapie jako druh psychoterapie (terapie uměním)

Vyučuje: Jarka Vykoupilová

Sociální psychologie – člověk jako tvor sociální

  • Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.
  • Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.
  • Naše začleňování mezi ostatní jedince.
  • Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).
  • Socializační procesy, sociální učení, interakce.
  • Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.
  • Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.
  • Sociální percepce a chyby, které děláme.
  • Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Sociální psychologie – emoční konfrontace a skupinová dynamika

  • Sociální skupiny a jak nás ovlivňují
  • Emoční inteligence, emoční konfrontace, emoční harmonizace
  • Skupinová dynamika

Vyučuje: Jarka Vykoupilová

Úvod do psychologie

  • Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.
  • Rozdělení psychologie a její disciplíny.
  • Psychologie. Je to vůbec věda?
  • Biologická a sociokulturní determinace psychiky
  • Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.
  • Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).
  • Psychologie poradenství.

Vyučuje: Mgr. Veronika Bartošková

Vědomá komunikace

Vzdělávací seminář o tom, co vás nikde nenaučili o komunikaci s interaktivními pasážemi.

Chcete přijít na to, jak jednoduše porozumět blízkým kolem sebe? V případě, že používáme nevědomou komunikaci často řešíme konflikty (vnější i vnitřní), opakovaná nedorozumění a nepochopení. Vnímáme konflikt jako útok na svou vlastní osobu.Naučíme vás na základě komunikačních typů, jak pochopit své vlastní nastavení. Jak se dívat na protistranu a porozumět jejímu vnitřnímu nastavení. Umět chápat, co se v nich odehrává, jak fungují a jak vnímají svět kolem sebe. Proč si v některých oblastech rozumíte a v jiných vůbec ne. Pochopíte, jak s ní mluvit, aby vás druhá strana vnímala. Budete rozumět, kde jsou jejich slabiny a konfliktní místa. Zaměříme se také na to, jak je umět podpořit, když je třeba a také umět si říci o vlastní podporu.

Struktura přednášky:

  • Úvod do komunikace
  • Vědomá x nevědomá komunikace
  • Záměr komunikace
  • Vývojové etapy
  • Nefunkční komunikace
  • Komunikační typy
  • Empatie v komunikaci
  • Slabiny x podpora
  • Interaktivní část

Vyučuje: Ing. Vlasta Křenovská

Vývojová psychologie – život jako cesta

  • Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.
  • Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.
  • Rodičovství jako výzva.
  • Smrt.

Vyučuje: Mgr. Klára Dvořáková

Vztahové zákonitosti aneb procitnutí z iluze

Vzdělávací seminář o vztazích a jejich přenosu v rodině.

Zplození každého z nás vzniká ze vztahu. Už vlastním početím vzniká neverbální vztah mezi matkou a dítětem. Celý život jsme ve vztahu, vždy minimálně ke svým rodičům a sami k sobě. Jak rosteme, vyvíjíme se, vztahy a zkušenosti s lidmi kolem nás se prohlubují. Vznikají tak stavební kameny, které tvoří náš svět. Určují naše vnímání světa. Cílem semináře je objasnit fungování vztahů a jejich přenosů v rodině. Pochopení zákonitostí vztahu já sám k sobě, proč se vnímáme tak, jak se vnímáme. Jak se naše hluboké citové zážitky, traumata a odmítnutí promítají ve vztazích. Podívat se na principy a fungování partnerských vztahů.

Struktura přednášky:

  • Vztahové zákonitosti
  • Fungování primárních vztahů
  • Jak vzniká náš vlastní vztah k sobě samému
  • Přenos vztahů v rodině
  • Podprahové vzorce
  • Partnerské vztahy
  • Cyklení v nefunkčních vztazích
  • Vnitřní zranění a co s nimi?

Vyučuje: Ing. Vlasta Křenovská

Zdravá  komunikace aneb komunikací ke zdraví

Cíle:

  • seznámit se se základními oblastmi sociálních (a profesních) dovedností (přiměřené poznání a ovládání sebe sama, poznávání a akceptace druhých, empatie, tolerování apod.) s důrazem na  oblast sociální komunikace;
  • zprostředkovat některé metody a postupy rozvoje sociálních dovedností;
  • zvýšit motivaci pro práci na dlouhodobějším osobním růstu.

Forma: přednáška, cvičení, modelové situace , hry, diskuse, sdílení vlastních zkušeností…

  1. blok
  • Oblasti sociálních dovedností  (sociální percepce, sociální interakce a komunikace, konflikty a jejich zvládání, asertivita, zvládání zátěže).
  • Sociální percepce: jak vnímám ostatní, jak jsem vnímán?
  • Jak zlepšovat a zpřesňovat sociální percepci a posilovat vlastní pozitivní dojem (image).
  1. blok
  • Sociální komunikace jako nejdůležitější dovednost:
  • jak se učit efektivní – zdravé komunikaci
  • intrapersonální komunikace a její význam, jak efektivněji  komunikovat  sám se sebou
  • interpersonální komunikace:
  • rozvíjení  komunikační způsobilosti v oblasti:neverbální  k. –  vhodné a nevhodné  neverbální signály, jak vnímat a rozumět neverbálním sdělením;xverbální komunikace naslouchání jako nejdůležitější komunikační dovednost
  1. blok
  • Asertivita jako cesta k druhým lidem, které předchází cesta k vlastním potřebám, přáním,  právům :  3P – poznání, projevení, prosazení
  • asertivní osobnost
  • asertivní techniky (kritika, prosazování, kompromis)
  1. blok
  • Konflikty
  • Konflikt jako cesta k souladu
  • Styly řešení, dovednosti pro zvládání

Vyučuje: Mgr. Veronika Bartošková, Mgr. Klára Dvořáková, Jarka Vykoupilová, Ing. Vlasta Křenovská