Profil absolventa – Psychologie zdraví

 

Doba studia dva roky, celkem 16 víkendů (vždy sobota a neděle), 8 víkendů za školní rok

Tento dvouletý obor se skládá ze dvou samostatných dílčích oborů:
1 letého oboru Základy psychologie
1 letého oboru Psychosomatika

Co můžeme a máme dělat, abychom zabránili nežádoucím jevům a těžkostem v našem duševním životě? Jak vedle tělesné hygieny provádět i hygienu duševní? Ve světě se v posledních dekádách vytvořila samostatná disciplína, která se těmito otázkami zabývá – psychologie zdraví. Obor Psychologie zdraví je určen pro všechny, kteří si uvědomují význam a roli duševních faktorů na našem zdraví a vůbec na veškerém dění v našem životě. Základy psychologie jsou důležité ve všech profesích, a to nejen pomáhajících (učitelé, zdravotničtí pracovníci, policisté, sociální pracovníci, právníci, soudci….). Avšak v současné praxi jsou i při studiu na vysokých školách poznatky z psychologie podceňovány a jsou předávány na nedostatečné úrovni, což se promítá i dopady v běžném reálném životě. Poznatky z psychologie jsou nezbytné k navození správné empatické komunikace, pochopení sebe sama i dění kolem nás, k citlivému přístupu v životě. V kontextu Psychologie zdraví pak poznatky z oboru Základy psychologie neoddělitelně souvisí s poznatky z oboru Psychosomatika, kterou lze chápat jako vnitřně složité propojení biologického a psychosociálního pohledu na člověka ve zdraví a v nemoci, vlivu psychických procesů a emocí na vznik fyzických problémů, kdy každá nemoc má také svoji psychickou složku. Psychologie zdraví je jednou z mladých, ale velmi dynamicky se rozvíjejících psychologických disciplín. Fakticky existuje již delší dobu, ale oficiálně (formálně) byla institucionalizovaná v roce 1978, kdy APA schválila oficiální ustavení disciplíny psychologie zdraví jako 38. divizi (Division of Health Psychology).

Absolvent 2 letého oboru Psychologie zdraví obdrží certifikát o absolvování oboru Psychologie zdraví pod záštitou Školy celostní a přírodní medicíny KAMATÉ.

Současně absolvent obdrží certifikáty za absolvování dílčích 1 letých oborů: oboru Základy psychologie a oboru Psychosomatika.

Cena studia: 1. rok 14 000 Kč/ školní rok, 2. rok 14 000 Kč.

Vytisknout

Programová náplň – Psychologie zdraví

 

Programová náplň podoboru Základy psychologie

 

Úvod do psychologie

Mgr. Martina Brožková

  • Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.
  • Rozdělení psychologie a její disciplíny.
  • Psychologie. Je to vůbec věda?
  • Biologická a sociokulturní determinace psychiky
  • Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.
  • Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).
  • psychologie poradenství

 

Psychologie osobnosti – dobrodružství jedinečnosti

Mgr. Martina Brožková, Mgr. Klára Dvořáková

  • Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.
  • To nejdůležitější z psychologie osobnosti.
  • Typologie osobnosti.
  • Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.
  • Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.
  • Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ
  • Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.
  • Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu.
  • Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.

 

Vývojová psychologie – život jako cesta

Mgr. Martina Brožková, Mgr. Klára Dvořáková

  • Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.
  • Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.
  • Rodičovství jako výzva.
  • Smrt.

 

Sociální psychologie – člověk jako tvor sociální

Mgr. Klára Dvořáková, Mgr. Martina Brožková

  • Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.
  • Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.
  • Naše začleňování mezi ostatní jedince.
  • Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).
  • Socializační procesy, sociální učení, interakce.
  • Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.
  • Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.
  • Sociální percepce a chyby, které děláme.
  • Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.

 

Pedagogická psychologie – Kresba – nevědomé písmo dětí

PhDr. Eliška Halaszová

Je rozdíl mezi kresbou dítěte a kresbou dospělého? Odpověď zní „ano“. Dospělý má povědomí, jak by daná kresba měla vypadat, je „svázán“ zákonitostmi kresby. Dítě tyto otázky neřeší. Kreslí to, co ho právě napadne, bez jakýchkoliv „limitů“. Někdy dítě své dojmy ještě nedokáže slovně vyjádřit, a tak je pro něj přirozenější vyjádřit vše kresbou. Kreslí to, co cítí a jak to cítí. Kresba je spontánní, neovlivněná „pravidly“. Dítě svojí kresbou „vypráví příběh“.

Dětská kresba představuje jeden z nejvhodnějších způsobů poznání osobnosti dítěte. Není jenom hrou nebo sněním, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale zahrnuje v sobě také realitu – podává sdělení o dítěti, jeho vztazích a jeho světě. Výtvarný projev dítěti umožňuje využít neverbální a symbolickou řeč, pomocí které může – byť i nevědomě – vyjádřit své niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresby vypovídají o jeho náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech.  Dětská kresba je jedním ze způsobů, jak pootevřít bránu do dětské duše. Je vhodné mít více kreseb z různého časového období pro objektivní pohled na úroveň motoriky a grafomotoriky dítěte, jak se vyvíjí jeho vnitřní potenciál a schopnosti.

2-denní seminář je určen jak pro rodiče, tak i pro pedagogy, respektive pro všechny, kteří mají zájem porozumět tomu, co nám dítě kresbou a písemným projevem sděluje. Seznámí se s jednotlivými znaky v kresleném i písemném projevu dítěte. Objeví souvislosti mezi kresbou, písmem a vlastnostmi a schopnostmi pisatele. Získané znalosti se dají uplatnit v každodenním životě.  Kurz je interaktivní, všichni účastníci jsou zapojováni do práce s kresbami.

Osnova semináře

  • Kresba jako jedna z forem komunikace – nevědomé písmo dětí
  • Dětská kresba a její vývoj
  • Dětská kresba   x   kresba dospělých
  • Uspořádání kresby v prostoru
  • Řeč barev
  • Stadia vývoje dětské kresby
  • Komplexní dojem z kresby
  • Častá témata dětské kresby
  • Dítě a rodina
  • Lidská postava – dítě a rodina – vynechávky
  • Kresba a afektivita dítěte
  • Kresba na volné téma
  • Varovné signály a agresivní znaky v dětské kresbě
  • Dobrý a špatný prospěch dětí ve škole
  • Dětský rukopis
  • Co ovlivňuje písmo – čtení mezi řádky
  • Interpretace dětského písma a kreseb
  • Rukopis v pubertě a dospívání
  • Dětské písmo   x   písmo dospělých
  • Rozbor a diskuse nad ukázkami kreseb dětí různého věku

 

Pedagogická psychologie – nikdy se nepřestáváme učit

Mgr. Klára Dvořáková

  • Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?
  • Typy učení.
  • Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.
  • Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice.
  • Vzdělávání a jeho podoby.
  • Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).
  • Pozornost a jak ji zlepšit.
  • Potíže v učení.
  • Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.

 

Náročné životní situace

Mgr. Klára Dvořáková, Mgr. Jitka Meindl

  • Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.
  • Závažné životní situace.
  • Stres a jeho zvládání.
  • Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).
  • Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.
  • Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.
  • Mysl, tělo, psychosomatika.
  • Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.
  • Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.
  • Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.
  • Relaxace a její možnosti.
  • Prokrastinace. Plánování času – time management.
  • Nezpracované trauma, následky, léčba.
  • Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.
  • Pozitivní přístup k životu
  • Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.
  • Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad.
  • Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.

 

Abnormality duševního života

Mgr. Klára Dvořáková

  • Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?
  • Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.
  • Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.
  • Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).
  • Deprese, aneb když temnota pohltí.
  • Úzkostná porucha.
  • Obsedantně kompulzivní porucha.
  • Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.
  • Demence a vzácné poruchy.
  • Autismus.

Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie

Mgr. Klára Dvořáková

  • Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.
  • Principy psychodiagnostiky.
  • Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.
  • Osobnost terapeuta.
  • Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.
  • Skupinová terapie, komunita.
  • Praktické ochutnávky.

 

Grafologie a její význam ve vztahu k rozvoji osobnosti

PhDr. Eliška Halaszová

Motto: ,, Nejtěžší ztráta, to je ztráta vlastního Já…“ ( C. Mc Cullersová)

Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi. Grafologie jako vědní disciplína má význam v osobní i pracovní rovině.  V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti. V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti. Zaměstnavateli – zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou empatii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce. Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem.

Cílem grafologie je poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti, sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí, zvýšení sebevědomí a sebedůvěry, možnosti osobnosti, zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností, pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání.

Seminář grafologie je rozdělen do dvou výukových víkendových bloků:

 

Grafologie – písmo promlouvá – I.

Kurz frekventanty naučí základy rozboru písma. Grafologie je diagnostickou metodou, která k analýze písma používá znalosti z psychologie osobnosti, díky kterým lze nahlížet pod povrch psaného textu a zjistit více o sobě i o svém okolí. Kurz grafologie je vhodný pro rozšíření „vlastních obzorů“, ale také praktickým pomocníkem například pro manažery, personalisty, ale nejen pro ně.

Program

  • Grafologie jako psychologická disciplína, z čeho vychází a k čemu ji lze využít?
  • Poznatky z historie grafologie
  • Základní pravidla rozboru rukopisu
  • Symbolika plochy – rozložení textu na papíře a jeho význam
  • Komplexní dojmové znaky v písmu
  • Měřitelné a popsatelné znaky v písmu
  • Baumtest – interpretace kresby stromu a co nám řekne o jejím autorovi
  • Práce s rukopisem – náčrt osobnosti – dominantní znaky
  • Diskuse

Cíle

  • Seznámení s grafologickou terminologií
  • Naučit účastníky orientovat se v jednotlivých grafologických znacích
  • Procvičování získaných znalosti na ukázkových rukopisech

 

Grafologie – písmo promlouvá – II.

Rukopis „vypráví“ příběh o nás samotných, jak jsme emocionálně schopni zvládat stresové situace, jak uvažujeme, myslíme, hodnotíme jak sebe, tak jaký vztah máme k druhým, zda jsme „týmoví hráči“, anebo dáváme přednost individuálnímu přístupu k řešení problémů.

Písmo je staré více jak pět tisíc let, vždy bylo ceněno jako stupeň vyššího vzdělání. I když, v současné době se více používají k písemné komunikaci počítače či mobily, přesto ručně psané písmo má stále svůj význam. Každá myšlenka, ale i nálada pisatele se promítá do způsobu psaní písmen, a proto lze písmo chápat jako „mozkopis“.

Kurz „Grafologie – písmo promlouvá – II. navazuje na kurz Grafologie – písmo promlouvá I. Frekventanti rozborem jednotlivých částí struktury osobnosti získají ucelený pohled na pisatele rukopisu. Rozbor kresby dvou lidských postav – muže a ženy tento pohled dokresluje.

Kurz je určen pro všechny, kdo mají zájem dozvědět se více o sobě i druhých. Manažeři a personalisté objeví, jaké znaky je mají v písmu zaměstnanců nejvíce zajímat a žadatelé o práci zjistí, proč po nich někdy firmy chtějí ručně psaný motivační dopis.

Program

  • Povahové rysy pisatele rukopisu – Struktura osobnosti v písmu (vitalita, racionalita, emocionalita, temperament, dynamika, vůle, sociabilita, sebepojetí, morální vlastnosti)
  • Analýza podpisu
  • Kresba dvou lidských postav – muže a ženy
  • Závěrečná analýza ručně psaného písma – poznání nejen silných a slabých stránek pisatele
  • Diskuse

Cíle

  • Co a jak hledat v rukopise – rozšíření již získaných vědomostí
  • Procvičování získaných znalosti na dalších ukázkových rukopisech – co jsme schopni vyčíst z ručně psaného písma a kreseb

 

Vědomá komunikace

Mgr. Markéta Blažená

Dvoudenní vzdělávací a hlavně prožitkový seminář, v němž si sami vyzkoušíte, jaký je rozdíl mezi vědomou a nevědomou komunikací. Ať už ve dvojicích či v kruhu si budete moci osahat, jaké to je vystoupit z věčných konfliktů, nedorozumění a strachu říct si o to, co potřebuji. Jaké je vystoupit ze zavděčování, pocitu viny a neschopnosti říci NE. A jak osvobozující je naopak dostat se do bodu, kde se z komunikace a interakce s ostatními lidmi stává radost a obohacující zážitek. Při porozumění komunikačním typům a pochopení podvědomých vzorců, které nás řídí, to je možné.

Ukážeme si, jak konflikty úplně zbytečně vnímáme jako útok na svou vlastní osobu, jak si vše vztahujeme na sebe, jak a kdy reagujeme na „minulost“ (to když se spouštějí podvědomé vzorce a na nich postavené automatické reakce). Nebo co se děje, když je pro nás okolnost či událost takovou homeopatickou retraumatizací, což se děje častěji, než bychom věřili.

Na základě komunikačních typů si předvedeme, jak pochopit ostatní, ale i sebe. Tam je klíč. V rámci integrativního myšlení a prožívání, což je „dospělý“ způsob myšlení a prožívání sebe sama a své zkušenosti, můžeme začít vnímat a chápat, co se odehrává v druhých, jak fungují a jak vnímají svět. Pochopíte, jak s lidmi mluvit tak, abyste byli slyšeni a viděni a zároveň schopni vnímat druhé. Můžeme dokonce odhalit jejich slabá místa, ale nikoli proto, abychom nad nimi měli „navrch“, ale proto, abychom je – a tím i sebe sama – podpořili.

 

Zdravá  komunikace  aneb komunikací ke zdraví

Mgr. Martina Brožková

Cíle: 

  • seznámit se se základními oblastmi sociálních (a profesních) dovedností    (přiměřené poznání a ovládání sebe sama, poznávání a akceptace druhých, empatie, tolerování apod.) s důrazem na  oblast sociální komunikace;
  • zprostředkovat některé metody a postupy rozvoje sociálních dovedností;
  • zvýšit motivaci pro práci na dlouhodobějším osobním růstu.

Obsah:

  • Co to je komunikace a proč nelze nekomunikovat
  • Jak spolu komunikujeme?
  • Verbální a neverbální komunikace.
  • Chyby v komunikaci a argumentační fauly.
  • Kouzlo diskuse.
  • Asertivita versus agresivita.
  • Efektivní komunikace, konfliktní a krizová komunikace, pozitivní komunikace.
  • Partnerská komunikace, rozdíl komunikace mezi mužem a ženou.
  • Komunikace v poradenství, druhy klientů.
  • Dotazy, diskuse, společné shrnutí celého ročníku.

Forma: přednáška, cvičení, modelové situace , hry, diskuse, sdílení vlastních zkušeností…

  1. blok 
  • Oblasti sociálních dovedností   (sociální percepce, sociální interakce a komunikace, konflikty a jejich zvládání, asertivita, zvládání zátěže).
  • Sociální percepce:  jak vnímám ostatní, jak jsem vnímán?

Jak zlepšovat a zpřesňovat sociální percepci a posilovat vlastní pozitivní dojem (image).

  1. blok  
  • Sociální komunikace jako nejdůležitější dovednost: 
  • jak se učit efektivní – zdravé komunikaci
  • intrapersonální komunikace a její význam,  jak efektivněji komunikovat  sám se sebou
  • interpersonální komunikace
  • rozvíjení  komunikační způsobilosti v oblasti
  • neverbální  k. –  vhodné a nevhodné  neverbální signály, jak vnímat a rozumět neverbálním sdělením
  • verbální komunikace  
  • naslouchání jako nejdůležitější komunikační dovednost
  1. blok
  • Asertivita jako cesta k druhým lidem, které předchází cesta k vlastním potřebám, přáním,  právům : 3P – poznání, projevení, prosazení
  • asertivní osobnost
  • asertivní techniky  (kritika, prosazování, kompromis)
  1. blok
  • Konflikty
  • Konflikt jako cesta k souladu
  • Styly řešení, dovednosti pro zvládání

 

Programová náplň podoboru Psychosomatika

(programová náplň zde je širší než uvedená na rozvrhu hodin, neboť některé z těchto přednášek se obměňují a opakují v odstupu 2-3 let)

 

Astrologie a astropsychologie v hlubokých souvislostech

Alexandra Lechovská

Základní rozpoznávací veličinou v astrologii je poměr světla a tmy. V průběhu roku se tento poměr plynule mění (půl roku ve prospěch tmy a půl roku ve prospěch světla), až onen poměr dosáhne takové kvality, že se udělá čára, protože kvalita poměru obou se proměnila do té míry, že musí být nová kvalita, protože „světelné poměry“ jsou už velmi odlišné. Těchto „rozdělujících“ čar je celkem 12 a „plochy“, „vzdálenosti“ mezi těmito čarami známe jako znamení zvěrokruhu.

Proč je těchto čar právě 12? Nejstarší zmínku o oné mystické „dvanáctce“, mnohem starší než zmínka o dvanácti ztracených izraelských kmenech a o dvanácti Ježíšových apoštolech, jsem našla u dvanácti Buddhových paramit, dvanácti Buddhových společníků, symbol později napodobený právě obrazem židovských apoštolů kolem Ježíše Krista.

„Pátráním“ po základním zdroji astrologické nauky jsem se dostala k indoevropské gnostické tradici, tedy k sánskrtu, ve kterém jsou nejstarší texty napsány. Sánskrt je, jak víme, kolébkou všech indoevropských jazyků.  A následně jsem objevila  Mgr. Jana Kozáka, překladatele ze sánskrtu  (přeložil mnoho původních sánskrtských nejstarších textů do češtiny a napsal o tom několik knih).  Abych pochopila to původní, to nejstarší , „ty kořeny“, nebyla jiná cesta, než se pustit do studia sánkrtu – u výše zmíněného učitele, již 6. rokem.  Pro ty, jejichž rodnou řečí je český  jazyk, je to jediná možnost, jak se podívat na svojí mateřštinu z výšky a pochopit polidšťující funkci jazyka jako takového. Všechny ostatní jazyky jsou totiž méně složité a obtížné než čeština. Jak tedy víme, všechny indoevropské jazyky pocházejí ze sánskrtu, avšak ne tím způsobem, že by se ze sánskrtu vyvinuly, ale je to přesně opačně – všechny tyto jazyky jsou jen zbytkem původního dokonalého svatého jazyka. My už dnes nemáme jazykové gramatické prostředky, jak vyjádřit to, co lze vyjádřit sánskrtem.  Slovanské jazyky zachovaly původní dokonalost v nejvyšší (ale i tak bohužel  nevelké) míře  a z nich se   právě čeština jistým způsobem vymyká. (Dá se říci, že čím více na západ, tím primitivnější, upadlejší jazyk. A s časem všechny jazyky dále upadají, čehož jsme svědkem.)

Stejně, jako jsou dvě astrologické kategorie světlo a tma, jsou i dva přístupy ke světu, dva přístupy výkladu. „Světelný“  symbolizuje právě jazyk a „temný“ symbolizuje hmota. Bohužel, z astrologie se vytratil právě onen „světelný“ výklad světa, stejně jako ze všech tzv. esoterních oborů.

 

Cesta k pochopení, lásce a zdraví

MUDr. Milan Oulehla

  • porozumění druhým
  • význam lásky a empatie
  • význam pochopení pravdy
  • terapie pomocí koncentrované myšlenky (veršem)
  • cesta ke zdraví
  • jednoduché odpovědi na složité životní otázky

Duchovní a osobnostní rozvoj

Mgr. Helena Veselá

  • Proč si sami sebe nevážíme a proč si nevěříme aneb O malé sebeúctě a malé sebedůvěře
  • Partnerství mezi mužem a ženou- výjimečné spojení pro vývoj lidských duší
  • Každá trampota má svou mez… aneb O rodičích a dětech
  • Životní síla – kde se nalézá a kam se ztrácí
  • Kam se ztratilo pravé ženství a ryzí mužství

 

Duchovní příčiny nemocí

Ing. Jana Holická

  • etika a její principy
  • nemoc a její příčiny
  • jak uzdravit duši i tělo
  • praktické cvičení – diagnostika potíží, nemocí aj. u jednotlivce v průběhu života
  • praktické cvičení – nalezení chyb a překážek vývoje – co jsme si vytvořili
  • praktické cvičení – jak změnit své postoje

 

Imunologie a prevence onemocnění z pohledu fytoterapie

Jitka Klimešová, Ivana Tischlerová

  • Imunologie – základní principy funkce imunitního systému (klasická imunologie, klinická imunologie, vývojová imunologie, ekoimunologie, imunoterapie)
  • Epigenetika
  • Lifestyle neboli zásady zdravého životního stylu
  • Prevence onemocnění (nutriční výživa mikro a makro, fototerapie, pohybová terapie a meditace, spánková hygiena, sebepéče a další)
  • Fytoterapie a imunologie
  • Byliny ovlivňující imunitní systém, základní tipy a doporučení pro praxi

 

Kineziologie

Petra Rusňáková

  • Seznámení s kineziologií
  • Svalový test a předtesty – kontrakce, extenze a svalový obvod
  • F/O držení…. uvolnění stresu, dech a uvedení do přítomnosti ve stresových situacích
  • Emoční vyladění
  • Jednoduché uvolňující cviky (zkrat uší, očí, křížové programování, směry pohledu)
  • Praktická ukázka

 

 

Psychosomatika z pohledu Nové germánské medicíny a EFT

Alice Bláhová

  • 5 biologických zákonů podle kterých se vyvíjí nemoc i zdraví
  • konkrétní spouštěče onemocnění
  • fázovost onemocnění
  • orgány a jejich orgánové reakce v souvislosti s příslušností k části mozku
  • pravo-levá dominance pro ukládání onemocnění na pravou nebo levou stranu těla
  • úloha bakterií a virů v uzdravení
  • vypočitatelnost obratu k uzdravení

 

Síla pozitivního myšlení

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl, Vlaďka Jestřábová

  • pozitivní myšlení, pozitivní mluvení
  • transformace a meditace
  • psychosomatické spojitosti

 

Systemické konstelace

Vlaďka Jestřábová

  • účinný nástroj k osobnímu rozvoji, růstu, porozumění našim vlastním pocitům a činům
  • pomocník k opuštění starých přesvědčení a názorů na život
  • metoda dovolující nám nabytí úcty a lásky k předchozím generacím, k životu a k nám samotným
  • pomocník v nalezení pravého místa nejen v rodině, ale i v životě samotném
  • seminář je prožitkový a dotkne se každého účastníka, i když svoji konstelaci nestaví

 

Antická mystéria a jejich symbolika v umění

Bohumil Vurm, Zuzana Vurmová

Antická mystéria (Eleusis, Delfy, Mithra) a jejich vliv v umění a architektuře až do dnešních dnů. Hlavní myšlenka mystérií byl duchovní i hmotný přínos pro jedince, zjednodušeně jak žít lépe a zdravěji se znalostí hlubokých tajemství (prostřednictvím zasvěcení). Pod tím vším by se prolínalo téma – „umění a zdraví“ neboli umění jako prostředek poznání a jeho vliv na lidské zdraví.

 

Tarot a sebepoznání „Alchymie jako vnitřní proměna“

Bohumil Vurm, Zuzana Vurmová

Program: Podstata alchymie jako proměny neušlechtilého v ušlechtilé, symbolizovaná přeměnou olova ve zlato, je paralelou cesty k hlubokému poznání a vnitřní proměně. Alchymie znovu ožila v 15. století jako součást nastupující renesance a našla svůj odraz v dílech tehdejších geniálních umělců. Symbolika alchymie v obrazech Hieronyma Bosche, Albrechta Dürera, Leonarda da Vinci nebo Rafaela dodnes ukazuje možnou cestu k pochopení sebe sama a světa kolem nás. Ve 20. století obohatil alchymii svým pohledem švýcarský psycholog Carl Gustav Jung. Jeho „individuace“, zjednodušeně stávání se sám sebou, je cestou, jak uzdravit nemocnou či zmatenou duši.

Bohumil Vurm je spisovatel a tvůrce výstav s historickou tematikou. Je členem mezinárodní organizace FIJEV se sídlem v Paříži, která sdružuje novináře a autory s vinařským zaměřením.

Jako první u nás v 90. letech začal přednášet o karetním systému tarot a jeho symbolice. Dlouhodobě se zabývá evropskou historií a dílem nizozemského malíře Hieronyma Bosche. Přednáší pro širokou veřejnost i na školách a univerzitách, doma i v zahraničí. Jeho přednáška „Bosch a tarot“ byla otištěna ve sborníku z mezinárodní konference konané v roce 2010 v Nizozemí.

Napsal první původní českou encyklopedii tarotu. Jeho úspěšné trilogie „Tajné dějiny Evropy“ a „Příběh templářů.“ byly vydány také v Maďarsku. Mezi jeho další knihy patří „Rudolf II. a jeho Praha“, „Praga Mystica“, „Tarot a hledání smyslu života“. Spolu s manželkou Zuzanou napsal další úspěšné knihy –  „Karel IV. / Rytíř – poutník – král – císař“, „Prahou po stopách zednářské symboliky“ a nejnovější „Václav IV. a Zikmund / Bratři – rivalové – králové“.

Je autorem či spoluautorem scénářů k výstavám „Praga Mystica“, „Krásy a tajemství České republiky“, „Vivat Comenius“, „Páni z Rožmitála“ a „Víno napříč staletími“. Předsedá Nadaci Hieronymus propagující dílo Hieronyma Bosche.

 

Zdravá  komunikace  aneb komunikací ke zdraví

Mgr. Martina Brožková

Cíle: 

  • seznámit se se základními oblastmi sociálních (a profesních) dovedností    (přiměřené poznání a ovládání sebe sama, poznávání a akceptace druhých, empatie, tolerování apod.) s důrazem na  oblast sociální komunikace;
  • zprostředkovat některé metody a postupy rozvoje sociálních dovedností;
  • zvýšit motivaci pro práci na dlouhodobějším osobním růstu.

Forma: přednáška, cvičení, modelové situace , hry, diskuse, sdílení vlastních zkušeností…

  1. blok 
  • Oblasti sociálních dovedností   (sociální percepce, sociální interakce a komunikace, konflikty a jejich zvládání, asertivita, zvládání zátěže).
  • Sociální percepce:  jak vnímám ostatní, jak jsem vnímán?

Jak zlepšovat a zpřesňovat sociální percepci a posilovat vlastní pozitivní dojem (image).

 

  1. blok  
  • Sociální komunikace jako nejdůležitější dovednost: 
  • jak se učit efektivní – zdravé komunikaci
  • intrapersonální komunikace a její význam,  jak efektivněji komunikovat  sám se sebou
  • interpersonální komunikace
  • rozvíjení  komunikační způsobilosti v oblasti
  • neverbální  k. –  vhodné a nevhodné  neverbální signály, jak vnímat a rozumět neverbálním sdělením
  • verbální komunikace  
  • naslouchání jako nejdůležitější komunikační dovednost
  1. blok
  • Asertivita jako cesta k druhým lidem, které předchází cesta k vlastním potřebám, přáním,  právům : 3P – poznání, projevení, prosazení
  • asertivní osobnost
  • asertivní techniky  (kritika, prosazování, kompromis)
  1. blok
  • Konflikty
  • Konflikt jako cesta k souladu
  • Styly řešení, dovednosti pro zvládání

Rozvrh hodin –  Psychologie zdraví – 2021/2022

 

Obor se skládá ze dvou jednotlivých oborů: Psychosomatika a Základy psychologie

sobota 9 – 17 hodin, neděle 9 – 16 hodin

 

  1. Ročník – Psychosomatika
2. říjen 2021 1. sobota Duchovní příčiny nemocí Ing. Jana Holická
3. říjen 2021 1. neděle kineziologie Petra Rusňáková
6. listopad 2021 2. sobota Duchovní a osobnostní rozvoj Mgr. Helena Veselá
7. listopad 2021 2. neděle Duchovní a osobnostní rozvoj

 

Mgr. Helena Veselá
27. listopad 2021 3. sobota Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví Mgr. Martina Brožková
28. listopad 2021 3. neděle Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví Mgr. Martina Brožková
15. leden 2022 4. sobota Psychosomatika z pohledu nové germánské medicíny a EFT Alice Bláhová
16. leden 2022 4. neděle Psychosomatika z pohledu nové germánské medicíny a EFT  

Alice Bláhová

5. únor 2022 5. sobota Systemické konstelace Vlaďka Jestřábová
6. únor 2022 5. neděle Systemické konstelace Vlaďka Jestřábová
26. únor 2022 6. sobota Cesta k pochopení, lásce a zdraví MUDr. Milan Oulehla
27. únor 2022 6. neděle Síla pozitivního myšlení Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
19.březen 2022 7 sobota Imunologie a prevence z pohledu fytoterapie Jitka Klimešová
20. březen 2022 7 neděle Imunologie a prevence z pohledu fytoterapie Jitka Klimešová
9. duben 2022 8 sobota Grafologie a její význam ve vztahu k sebepoznání Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
10. duben 2022 8 sobota Grafologie a její význam z pohledu sebepoznání Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl

 

2. Ročník – Základy psychologie

Víkend   Předmět Lektor
1 sobota

 

Úvod do psychologie

 

Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.

 

Rozdělení psychologie a její disciplíny.

 

Psychologie. Je to vůbec věda?

 

Biologická a sociokulturní determinace psychiky

 

Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.

 

Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).

 

Mgr. Martina Brožková,

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl

1 neděle Dobrodružství jedinečnosti

 

Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.

 

To nejdůležitější z psychologie osobnosti.

 

Typologie osobnosti.

Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.

 

Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.

 

Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ.

 

Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.

 

Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu. Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.

Mgr. Martina Brožková

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sobota

neděle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Život jako cesta

 

Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.

 

Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.

 

Rodičovství jako výzva.

 

Smrt.

Mgr. Martina Brožková
3 sobota

neděle

Člověk jako tvor sociální

 

Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.

 

Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.

 

Naše začleňování mezi ostatní jedince. Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).

Socializační procesy, sociální učení, interakce.

 

Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.

 

Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.

 

Sociální percepce a chyby, které děláme.

 

Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.

 

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
4 sobota

neděle

Nikdy se nepřestáváme učit

 

Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?

Typy učení.

Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.

 

Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice. Vzdělávání a jeho podoby.

Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).

 

Pozornost a jak ji zlepšit.

Potíže v učení.

Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.

 

 

Mgr. Martina Brožková
5 sobota

neděle

Náročné životní situace

 

Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.

 

Závažné životní situace.

 

Stres a jeho zvládání.

 

Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).

 

Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.

 

Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.

 

Mysl, tělo, psychosomatika.

 

Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.

 

Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.

 

Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.

 

Relaxace a její možnosti.

 

Prokrastinace. Plánování času – time management.

 

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
6 sobota

neděle

Abnormality duševního života

 

Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?

 

Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.

 

Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.

 

Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).

 

Deprese, aneb když temnota pohltí.

 

Úzkostná porucha.

Obsedantně kompulzivní porucha.

 

Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.

 

Demence a vzácné poruchy.

 

Autismus.

 

 

Mgr. Martina Brožková
7 sobota

 

Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie

 

Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.

 

Principy psychodiagnostiky.

 

Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.

 

Osobnost terapeuta.

 

Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.

 

Skupinová terapie, komunita.

 

Praktické ochutnávky.

 

 

Mgr. Martina Brožková
7 neděle Nezpracované trauma, následky, léčba.

 

Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.

 

Pozitivní přístup k životu

Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.

 

Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad. Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.

Mgr.Bc.Jitka Anastazie Meindl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 sobota

neděle

Komunikace trochu jinak

 

Co to je komunikace a proč nelze nekomunikovat

 

Jak spolu komunikujeme?

Verbální a neverbální komunikace.

 

Chyby v komunikaci a argumentační fauly.

 

Kouzlo diskuse.

 

Asertivita versus agresivita.

 

Efektivní komunikace, konfliktní a krizová komunikace, pozitivní komunikace.

Partnerská komunikace, rozdíl komunikace mezi mužem a ženou.

 

Komunikace v poradenství, druhy klientů.

 

Dotazy, diskuse, společné shrnutí celého ročníku.

 

Mgr.Bc.Jitka Anastazie Meindl
Vytisknout

Rozvrh hodin –  Psychologie zdraví 2022/2023

Doba studia: 2 roky (16 víkendů), sobota 9 – 17 hodin, neděle 9 – 16 hodin

 

1. ročník – Psychosomatika

1. říjen 2022

 

1.

 

sobota Cesta k pochopení, lásce a zdraví MUDr. Milan Oulehla
2.říjen 2022 1. neděle Duchovní příčiny nemocí Ing. Jana Holická
5. listopad 2022 2. sobota Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví Mgr. Martina Brožková
  6. listopad 2022 2. neděle Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví Mgr. Martina Brožková
26. listopad 2022 3. sobota Duchovní a osobnostní rozvoj

 

Mgr. Helena Veselá
 27. listopad 2022 3. neděle Duchovní a osobnostní rozvoj

 

Mgr. Helena Veselá
7. leden 2023 4. sobota Psychosomatika z pohledu nové germánské medicíny a EFT Alice Bláhová
8. leden 2023 4. neděle Psychosomatika z pohledu nové germánské medicíny a EFT Alice Bláhová
4. únor 2023 5. sobota Systemické konstelace Vlaďka Jestřábová
5. únor 2023 5. neděle Systemické konstelace Vlaďka Jestřábová
25. únor 2023 6. sobota kineziologie Petra Rusňáková
26. únor 2023 6. neděle Síla pozitivního myšlení Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
18.březen 2023 7 sobota Antická mystéria a jejich symbolika nejen v umění Bohumil Vurm
19. březen 2023 7 neděle Antická mystéria a jejich symbolika nejen v umění

 

Bohumil Vurm
15. duben 2023 8 sobota Astrologie a psychoastrologie nejen z klasického pohledu, jak je známe, ale i z pohledu původního, tedy indoevropské (a slovanské) tradice. Alexandra Lechovská
16. duben 2023 8 sobota Astrologie a psychoastrologie nejen z klasického pohledu, jak je známe, ale i z pohledu původního, tedy indoevropské (a slovanské) tradice. Alexandra Lechovská

 

2. ročník – Základy psychologie

Termín Víkend   Předmět Lektor
1 sobota Úvod do psychologie

Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.

Rozdělení psychologie a její disciplíny.

Psychologie. Je to vůbec věda?

Biologická a sociokulturní determinace psychiky

Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.

Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).

Mgr. Martina Brožková,Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
1 neděle Dobrodružství jedinečnosti

Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.

To nejdůležitější z psychologie osobnosti.

Typologie osobnosti.

Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.

Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.

Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ.

Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.

 

Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu. Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.

Mgr. Martina Brožková, Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
2 sobota

neděle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Život jako cesta

Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.

Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.

Rodičovství jako výzva.

Smrt.

Mgr. Martina Brožková
3 sobota

neděle

Komunikace trochu jinak

Co to je komunikace a proč nelze nekomunikovat

Jak spolu komunikujeme?

Verbální a neverbální komunikace.

Chyby v komunikaci a argumentační fauly.

Kouzlo diskuse.

Asertivita versus agresivita.

Efektivní komunikace, konfliktní a krizová komunikace, pozitivní komunikace.

Partnerská komunikace, rozdíl komunikace mezi mužem a ženou.

Komunikace v poradenství, druhy klientů.

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
4 sobota

neděle

Nikdy se nepřestáváme učit

Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?

Typy učení.

Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.

Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice. Vzdělávání a jeho podoby.

Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).

Pozornost a jak ji zlepšit.

Potíže v učení.

Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.

Mgr. Martina Brožková
5 sobota

neděle

Náročné životní situace

Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.

Závažné životní situace.

Stres a jeho zvládání.

Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).

Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.

Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.

Mysl, tělo, psychosomatika.

Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.

Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.

Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.

Relaxace a její možnosti.

Prokrastinace. Plánování času – time management.

Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
6 sobota

neděle

Abnormality duševního života

Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?

Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.

Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.

Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).

Deprese, aneb když temnota pohltí.

Úzkostná porucha.

Obsedantně kompulzivní porucha.

Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.

Demence a vzácné poruchy.

Autismus.

Mgr. Martina Brožková
7 sobota Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie

Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.

Principy psychodiagnostiky.

Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.

Osobnost terapeuta.

Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.

Skupinová terapie, komunita.

Praktické ochutnávky.

Mgr. Martina Brožková
7 neděle Nezpracované trauma, následky, léčba.Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.

Pozitivní přístup k životu

Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.

Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad. Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.

Mgr.Bc.Jitka Anastazie Meindl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 sobota

neděle

Člověk jako tvor sociální

Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.

Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.

 

Naše začleňování mezi ostatní jedince. Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).

Socializační procesy, sociální učení, interakce.

Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.

Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.

Sociální percepce a chyby, které děláme.

Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.

Dotazy, diskuse, společné shrnutí celého ročníku.