Programová náplň – Psychologie zdraví
Programová náplň podoboru Základy psychologie
Úvod do psychologie
Mgr. Martina Brožková, Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Co to je psychologie, čemu se věnuje a čím může být prospěšná.
- Rozdělení psychologie a její disciplíny.
- Psychologie. Je to vůbec věda?
- Biologická a sociokulturní determinace psychiky
- Zajímavé psychologické výzkumy a jejich možné využití v našem životě.
- Vybrané kapitoly aneb ochutnávka obecné psychologie (př. vědomí a nevědomí, senzorické procesy, lidská percepce, motivace, jazyk, myšlení a emoce).
Psychologie osobnosti – dobrodružství jedinečnosti
Mgr. Martina Brožková, Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Osobnost, jáství, koncepce, struktura a rysy osobnosti.
- To nejdůležitější z psychologie osobnosti.
- Typologie osobnosti.
- Biologický základ osobnosti – temperament, emoce, citová zralost.
- Dynamika osobnosti – klasifikace potřeb a motivace.
- Výkonové vlastnosti osobnosti – dispozice, schopnosti, IQ
- Osobnost a charakter – charakterové vlastnosti, morální vývoj, svědomí, sebehodnocení, sebevědomí.
- Rozvoj vlastní osobnosti a vlastního potenciálu.
- Aktivní práce na sobě, seberealizace, sebevědomí, sebeúcta, sebepoznání, sebereflexe, vlastní hodnota.
Vývojová psychologie – život jako cesta
Mgr. Martina Brožková
- Vývojová psychologie hravě a v souvislostech celého rodinného systému od početí do smrti.
- Vývojová psychologie se zabývá vývojem člověka jako jedince – aneb pojďme prozkoumat dobrodružství, které začíná před narozením a končí smrtí.
- Rodičovství jako výzva.
- Smrt.
Sociální psychologie – člověk jako tvor sociální
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a osobnosti člověka.
- Člověk a společnost. Společnost, předsudky, kolektivní vědomí.
- Naše začleňování mezi ostatní jedince.
- Socializace, sociální vývoj člověka, sociální ovlivňování (rodina, škola, přátelé, práce, společnost, kultura).
- Socializační procesy, sociální učení, interakce.
- Sociální roce sociální pozice, konflikt sociálních rolí.
- Sociální skupiny a jak nás ovlivňují.
- Sociální percepce a chyby, které děláme.
- Psychologie davu. Manipulativní jednání a jak se mu bránit.
Pedagogická psychologie – nikdy se nepřestáváme učit
Mgr. Martina Brožková
- Paměť a jak funguje. Dá se cvičit?
- Typy učení.
- Rozdílné studijní typy, učební styly a strategie.
- Současné paradigma pedagogiky, konstruktivistický versus transmisivní přístup v pedagogice.
- Vzdělávání a jeho podoby.
- Alternativní směry aneb jde to i jinak (Waldorf, Montessori, svobodné školy, domácí vzdělávání, unschooling).
- Pozornost a jak ji zlepšit.
- Potíže v učení.
- Poruchy učení a speciální pedagogika, prevence školní a výukové neúspěšnosti, formativní versus sumativní hodnocení ve škole.
Náročné životní situace
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Žijeme ve stále se zrychlujícím se světě.
- Závažné životní situace.
- Stres a jeho zvládání.
- Jak zářit, ale neshořet (aneb syndrom vyhoření).
- Traumatické události v našem životě a jak je zvládnout.
- Posttraumatický šok, příčiny vzniku, průběh, terapie.
- Mysl, tělo, psychosomatika.
- Základy psychosomatiky, vliv psychiky na zdraví člověka.
- Neurolingvistické programování, aktivní NLP. Autogenní trénink.
- Duševní hygiena, aneb jak se starat i o svoje nitro.
- Relaxace a její možnosti.
- Prokrastinace. Plánování času – time management
Abnormality duševního života
Mgr. Martina Brožková
- Co je vlastně norma? Jak ji uchopit?
- Chorobné změny psychických jevů a jednotlivé odchylky.
- Jak se vyvíjel náš náhled na abnormality a zvláštnosti.
- Poruchy osobnosti (rozlišení, druhy, projevy chování, možnosti léčby, psychoterapie).
- Deprese, aneb když temnota pohltí.
- Úzkostná porucha.
- Obsedantně kompulzivní porucha.
- Schizofrenie. Maniodepresivní psychóza.
- Demence a vzácné poruchy.
- Autismus.
Psychodiagnostika, (Psycho)Terapie
Mgr. Martina Brožková
- Psychodiagnostika, terapie a její podstata, možnosti a úskalí.
- Principy psychodiagnostiky.
- Jaké typy terapie existují a proč se nebát psychoterapeuta.
- Osobnost terapeuta.
- Dramaterapie, arteterapie, zooterapie a další.
- Skupinová terapie, komunita.
- Praktické ochutnávky.
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Nezpracované trauma, následky, léčba.
- Terapeutický rozhovor, praktický nácvik, poradenská činnost.
- Pozitivní přístup k životu
- Aktivní a tvořivý život, pozitivní myšlení.
- Prevence deprese, úzkostných stavů a změny nálad.
- Práce se vztekem, agresí, smutkem a pocitem viny.
Komunikace trochu jinak
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
- Co to je komunikace a proč nelze nekomunikovat
- Jak spolu komunikujeme?
- Verbální a neverbální komunikace.
- Chyby v komunikaci a argumentační fauly.
- Kouzlo diskuse.
- Asertivita versus agresivita.
- Efektivní komunikace, konfliktní a krizová komunikace, pozitivní komunikace.
- Partnerská komunikace, rozdíl komunikace mezi mužem a ženou.
- Komunikace v poradenství, druhy klientů.
- Dotazy, diskuse, společné shrnutí celého ročníku.
Programová náplň podoboru Psychosomatika
Cesta k pochopení, lásce a zdraví
MUDr. Milan Oulehla
- terapie pomocí koncentrované myšlenky (veršem)
- jednoduché odpovědi na složité životní otázky
Duchovní a osobnostní rozvoj
Mgr. Helena Veselá
- Proč si sami sebe nevážíme a proč si nevěříme aneb O malé sebeúctě a malé sebedůvěře
- Partnerství mezi mužem a ženou- výjimečné spojení pro vývoj lidských duší
- Každá trampota má svou mez… aneb O rodičích a dětech
- Životní síla – kde se nalézá a kam se ztrácí
- Kam se ztratilo pravé ženství a ryzí mužství
Duchovní příčiny nemocí
Ing. Jana Holická
- praktické cvičení – diagnostika potíží, nemocí aj. u jednotlivce v průběhu života
- praktické cvičení – nalezení chyb a překážek vývoje – co jsme si vytvořili
- praktické cvičení – jak změnit své postoje
Homeopatie a psychosomatické souvislosti
MUDr. Ing. Bc. Markéta Kastnerová, Ph.D.
- vertikální a horizontální způsob myšlení
- společnost jako celek v horizontální rovině
- fyzické tělo, forma, mentální složka
- první a druhý způsob léčby
- miasmata časoprostorová osa
- charakteristika léků podle říší
Kineziologie
Petra Rusňáková
- Seznámení s kineziologií
- Svalový test a předtesty – kontrakce, extenze a svalový obvod
- F/O držení…. uvolnění stresu, dech a uvedení do přítomnosti ve stresových situacích
- Emoční vyladění
- Jednoduché uvolňující cviky (zkrat uší, očí, křížové programování, směry pohledu)
- Praktická ukázka
Možnosti a cesty osobnostního rozvoje
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
Přínos psychohygieny k sebevýchově a utváření osobnosti
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
Psychosomatické souvislosti ve fyzioterapii
Mgr. Kamila Karásková
- Bolesti zad – krční, hrudní i bederní páteře
- Bolesti nosných kloubů-kyčlí, kolen, ramen.
- Úrazy. Viscerovertebrální souvislosti.
- Řešení jizev a jejich hlubší význam v systému těla.
- Funkční poruchy oblasti pánevního dna, inkontinence, poporodní bolesti zad, kostrče – Praktické cvičení k harmonizaci dané oblasti, princip Ženy. Bolestivá menstruace – proč a co s tím.
Psychosomatika z pohledu Nové germánské medicíny
Alice Bláhová
- 5 biologických zákonů podle kterých se vyvíjí nemoc i zdraví
- konkrétní spouštěče onemocnění
- orgány a jejich orgánové reakce v souvislosti s příslušností k části mozku
- pravo-levá dominance pro ukládání onemocnění na pravou nebo levou stranu těla
- úloha bakterií a virů v uzdravení
- vypočitatelnost obratu k uzdravení
Síla pozitivního myšlení
Mgr. Bc. Jitka Anastazie Meindl
Systemické konstelace
Vlaďka Jestřábová
- účinný nástroj k osobnímu rozvoji, růstu, porozumění našim vlastním pocitům a činům
- pomocník k opuštění starých přesvědčení a názorů na život
- metoda dovolující nám nabytí úcty a lásky k předchozím generacím, k životu a k nám samotným
- pomocník v nalezení pravého místa nejen v rodině, ale i v životě samotném
- seminář je prožitkový a dotkne se každého účastníka, i když svoji konstelaci nestaví
Tarot a sebepoznání „Alchymie jako vnitřní proměna“
Bohumil Vurm, Zuzana Vurmová
Program: Podstata alchymie jako proměny neušlechtilého v ušlechtilé, symbolizovaná přeměnou olova ve zlato, je paralelou cesty k hlubokému poznání a vnitřní proměně. Alchymie znovu ožila v 15. století jako součást nastupující renesance a našla svůj odraz v dílech tehdejších geniálních umělců. Symbolika alchymie v obrazech Hieronyma Bosche, Albrechta Dürera, Leonarda da Vinci nebo Rafaela dodnes ukazuje možnou cestu k pochopení sebe sama a světa kolem nás. Ve 20. století obohatil alchymii svým pohledem švýcarský psycholog Carl Gustav Jung. Jeho „individuace“, zjednodušeně stávání se sám sebou, je cestou, jak uzdravit nemocnou či zmatenou duši.
Bohumil Vurm je spisovatel a tvůrce výstav s historickou tematikou. Je členem mezinárodní organizace FIJEV se sídlem v Paříži, která sdružuje novináře a autory s vinařským zaměřením.
Jako první u nás v 90. letech začal přednášet o karetním systému tarot a jeho symbolice. Dlouhodobě se zabývá evropskou historií a dílem nizozemského malíře Hieronyma Bosche. Přednáší pro širokou veřejnost i na školách a univerzitách, doma i v zahraničí. Jeho přednáška „Bosch a tarot“ byla otištěna ve sborníku z mezinárodní konference konané v roce 2010 v Nizozemí.
Napsal první původní českou encyklopedii tarotu. Jeho úspěšné trilogie „Tajné dějiny Evropy“ a „Příběh templářů.“ byly vydány také v Maďarsku. Mezi jeho další knihy patří „Rudolf II. a jeho Praha“, „Praga Mystica“, „Tarot a hledání smyslu života“. Spolu s manželkou Zuzanou napsal další úspěšné knihy – „Karel IV. / Rytíř – poutník – král – císař“, „Prahou po stopách zednářské symboliky“ a nejnovější „Václav IV. a Zikmund / Bratři – rivalové – králové“.
Je autorem či spoluautorem scénářů k výstavám „Praga Mystica“, „Krásy a tajemství České republiky“, „Vivat Comenius“, „Páni z Rožmitála“ a „Víno napříč staletími“. Předsedá Nadaci Hieronymus propagující dílo Hieronyma Bosche.
Zdravá komunikace aneb komunikací ke zdraví
Mgr. Martina Brožková
Cíle:
- seznámit se se základními oblastmi sociálních (a profesních) dovedností (přiměřené poznání a ovládání sebe sama, poznávání a akceptace druhých, empatie, tolerování apod.) s důrazem na oblast sociální komunikace;
- zprostředkovat některé metody a postupy rozvoje sociálních dovedností;
- zvýšit motivaci pro práci na dlouhodobějším osobním růstu.
Forma: přednáška, cvičení, modelové situace , hry, diskuse, sdílení vlastních zkušeností…
- blok
- Oblasti sociálních dovedností (sociální percepce, sociální interakce a komunikace, konflikty a jejich zvládání, asertivita, zvládání zátěže).
- Sociální percepce: jak vnímám ostatní, jak jsem vnímán?
Jak zlepšovat a zpřesňovat sociální percepci a posilovat vlastní pozitivní dojem (image).
- blok
- Sociální komunikace jako nejdůležitější dovednost:
- jak se učit efektivní – zdravé komunikaci
- intrapersonální komunikace a její význam, jak efektivněji komunikovat sám se sebou
- interpersonální komunikace:
rozvíjení komunikační způsobilosti v oblasti:
neverbální k. – vhodné a nevhodné neverbální signály, jak vnímat a rozumět neverbálním sdělením
verbální komunikace
naslouchání jako nejdůležitější komunikační dovednost
- blok
jako cesta k druhým lidem, které předchází cesta k vlastním potřebám, přáním, právům : 3P – poznání, projevení, prosazení
- asertivní osobnost
- asertivní techniky (kritika, prosazování, kompromis)
- blok
- Konflikty
- Konflikt jako cesta k souladu
- Styly řešení, dovednosti pro zvládání